WEKO3
アイテム
「女性は数学が苦手」 : ステレオタイプの影響について考える
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2010090
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/201009019840382-23cd-4958-905b-d18c18f6b0c1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 「女性は数学が苦手」 : ステレオタイプの影響について考える | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | "Women can't do math": A review of the social psychological literature on the effects of negative stereotypes on both women and girls | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
森永, 康子
× 森永, 康子
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2017 心理学評論刊行会 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | gender stereotypes | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | mathematics | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | STEM | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | career | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ジェンダーステレオタイプ | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 数学 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | キャリア | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 140 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | It is unclear why the number of women in the fields of Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) is still small. In this review article, I focus on gender stereotypes (i.e., the belief that “women canʼt do math") from a social psychological perspective. It has been reported that women and girls are influenced by negative stereotypes in experimental settings as well as in the real world. For example, researchers have found that negative stereotypes can undermine the performance of women in math exams. More recently, implicit stereotypes have been found to affect womenʼs math preferences either equally or even more than explicit stereotypes. How can we counteract the effects of negative stereotypes? Interventions, such as informing women that their math performances and career decisions are often unconsciously influenced by gender stereotypes, have been introduced based on accumulated knowledge of both gender and stereotypes. Having reviewed such literature, I conclude that psychologists in Japan should put more effort into conducting research on how to encourage women and girls to pursue their career plans, especially in the STEM field. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 心理学評論刊行会 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
関連情報 | ||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||
関連識別子 | 40021271856 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0386-1058 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AN00123664 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 49 | |||||||||
書誌情報 |
心理学評論 Japanese Psychological Review 巻 60, 号 1, p. 49-61, 発行日 2017 |
|||||||||
旧ID | 43871 |