Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
日本人幼児における英語構成音素の知覚と発声 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Perception and Pronunciation of English Phonemes by Young Japanese Children |
|
言語 |
en |
作成者 |
湯澤, 正通
関口, 道彦
李, 思嫻
湯澤, 美紀
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2011 日本教育心理学会 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
本文データは学協会の許諾に基づきJ-STAGEから複製したものである |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
英語 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
音韻 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
発声 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
幼児 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
単語反復 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
English phonemes |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
pronunciation |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
word repetition |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
young Japanese children |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
日本語母語話者にとって, 日本語にない英語の音韻の差異(例えば, /r/と/l/)に気づくことは難しい。本研究では, 日本人幼児における英語の構成音素の知覚・発声能力を調べ, それと英単語の反復の難しさとの関連を検討した。研究1では, 英語の音声を構成する主要な音素を, CV音韻構造, または, 同一の音素の順序を変えたVC音韻構造で幼児(3, 4歳児35名, 5, 6歳児29名)に聴覚提示し, 反復再生させた。その結果, /vI/, /ðI/, /zI/, /lI/の刺激に含まれる頭子音の反復が難しかったが, 少なくとも2割程度の子どもが, 正しく反復することができた。また, CV音韻構造よりも, VC音韻構造が難しかった。研究2では, CV音韻構造での各音素の正反応率(研究1)を用いて, 1音節英単語反復の正反応率(5, 6歳児15名の成績)を予測した。その結果, 1音節英単語反復の正反応率のばらつきが18%説明されることが分かった。英語の構成音素を知覚・発声することの難しさは, 日本人幼児が英単語の音声を聞き取り, 発声することの難しさの一部であることが示唆された。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
The present research examined young Japanese children's ability to perceive and pronounce English phonemes, and the relation of that ability to their ability to repeat English words orally. Japanese children (3 to 6 years old) were asked to repeat sound stimuli that had either a CV or a VC structure, comprising the main phonemes of English. The children found it difficult to repeat stimuli composed of particular phonemes. They also found VC stimuli to be more difficult for them than CV ones. In addition, for the 5- and 6-year-olds, correct repetition rates for CV stimuli could explain the correct repetition rates for one-syllable English words with different types of phonological structure. The results suggest that young Japanese children's ability to perceive and pronounce English phonemes may partly account for their difficulty in repeating English words orally. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
日本教育心理学会 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
journal article |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
関連情報 |
|
|
|
識別子タイプ |
DOI |
|
|
関連識別子 |
10.5926/jjep.59.441 |
関連情報 |
|
|
関連タイプ |
isVersionOf |
|
|
識別子タイプ |
DOI |
|
|
関連識別子 |
http://dx.doi.org/10.5926/jjep.59.441 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
0021-5015 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00345837 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
441 |
書誌情報 |
教育心理学研究
教育心理学研究
巻 59,
号 4,
p. 441-449,
発行日 2011
|
旧ID |
33901 |