ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

英語の多感覚音韻認識プログラムが日本人幼児の英語音韻習得に及ぼす効果

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009527
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009527
61ce2e27-ee74-4b5b-be6f-801fde7ad40c
名前 / ファイル ライセンス アクション
110008440868.pdf 110008440868.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 英語の多感覚音韻認識プログラムが日本人幼児の英語音韻習得に及ぼす効果
言語 ja
タイトル
タイトル A Multisensory Program for Teaching English Phonological Awareness Skills to Japanese Children
言語 en
作成者 湯澤, 正通

× 湯澤, 正通

ja 湯澤, 正通

en Yuzawa, Masamichi

Search repository
湯澤, 美紀

× 湯澤, 美紀

ja 湯澤, 美紀

en Yuzawa, Miki

Search repository
関口, 道彦

× 関口, 道彦

ja 関口, 道彦

en Sekiguchi, Michihiko

Search repository
李, 思嫻

× 李, 思嫻

ja 李, 思嫻

en Li, Sixian

Search repository
齊藤, 智

× 齊藤, 智

ja 齊藤, 智

en Saito, Satoru

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 日本教育心理学会
権利情報
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
主題
主題Scheme Other
主題 英語
主題
主題Scheme Other
主題 音韻学習
主題
主題Scheme Other
主題 幼児
主題
主題Scheme Other
主題 音韻認識
主題
主題Scheme Other
主題 非単語反復
主題
主題Scheme Other
主題 learning English
主題
主題Scheme Other
主題 phonological learning skills
主題
主題Scheme Other
主題 phonological awareness
主題
主題Scheme Other
主題 non-word repetition
主題
主題Scheme Other
主題 preschool children
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,日本語母語者の音韻処理特徴に応じた年少児向けの英語音韻習得方法の効果を検討した。本研究で検討したのは,英語の音素を表現する手段として文字,絵,動作を学習し,それらの多感覚的な手段を用いて英単語の音声を分析したり,音素から英単語の音声に統合したりする活動を行うという方法(多感覚音韻認識プログラム)であった。多感覚音韻認識プログラムに基づいた活動を継続的に行った多感覚認識I(5〜6歳児35名),メディアを用いて,英語の音素や単語の発声,英語の歌の活動を行った音声体験(4〜6歳児26名),音声体験プログラムに続けて,多感覚音韻認識プログラムに基づいた活動を行った多感覚認識II(4〜6歳児22名),同年齢の統制について,英語音韻習得能力の指標となる3つの課題の成績を比較した。その結果,1)多感覚認識IIは,他の群よりも音韻認識課題の成績が良かった。2)多感覚認識I,多感覚認識IIは,統制よりも,また,多感覚認識IIは,音声体験よりも,1音節反復課題の成績が良かった。3)多感覚認識IIは,他の群より非単語反復課題の正答数や音節再生数が多かった。
言語 ja
内容記述
内容記述 In the present study, a series of activities was designed in an attempt to improve English phonological learning skills of Japanese children. The activities included analyzing English words into phonemes and blending phonemes into English words using letters, pictures, and actions representing phonemes. The following conditions were compared: (a) Phonological Training I, in which thirty-five 5- to 6-year-olds participated in the activities; (b) Sound Experience, in which twenty-six 4- to 6-year-olds listened to DVDs of English sounds; (c) Phonological Training II, in which twenty-two 4-to 6-year-olds listened to the DVDs and then participated in the activities; and (d) Control, in which 69 children (mean age 6 years 8 months) engaged in no activity related to the program. The children in both of the Phonological Training groups were better at repeating 1-syllable English words out loud than were the children in the Control condition. The children in the Phonological Training II group were better at recognizing phonemes of English words and made more correct responses on English non-word repetition tasks than the children in the other 3 conditions.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 日本教育心理学会2010年度優秀論文賞受賞論文
出版者
出版者 日本教育心理学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
関連情報
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ NAID
関連識別子 110008440868
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0021-5015
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
開始ページ
開始ページ 491
書誌情報 教育心理学研究
教育心理学研究

巻 58, 号 4, p. 491-502, 発行日 2010-12-30
旧ID 31692
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:00:28.802093
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3