WEKO3
アイテム
理科と数学の関連づけ方の異なる授業が中学生の学習に及ぼす効果(実践研究)
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009524
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009524195524c2-5e64-42eb-9c09-d2ea87781f14
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 理科と数学の関連づけ方の異なる授業が中学生の学習に及ぼす効果(実践研究) | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | How Do Differences in Relating Mathematics to Science Affect Eighth Graders' Learning?(Applied Field Research) | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
湯澤, 正通
× 湯澤, 正通
× 山本, 泰昌
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | 日本教育心理学会 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 理科教育 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 数学 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中学生 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 酸化 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | science education | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | mathematics | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | oxidation | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | junior high school students | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | 本研究では,理科と数学の関連づけの仕方を変えた授業が,生徒の学習にどのように影響するかを調べた。公立中学校の2年生が金属の酸化に関して定比例の法則(化合する物質の質量比は一定である)を2種類の授業方法で学習した。実験群の生徒は,最初に,定比例の法則を原子モデルから演繹した後,数学で学習した比例の知識を用いて,酸化前後の金属の質量比を求める課題を2回行った。その際,理科と数学の教師がチームで指導に当たった。他方,統制群の生徒は,マグネシウムの酸化の実験を行い,そこから,定比例の法則を帰納した。また,酸化前後の金属の質量比を求める課題を1回行い,すべて理科の教師から指導を受けた。その結果,成績高群の場合,実験群の生徒は,統制群の生徒よりも,授業後のテストで,数学の関数の知識を用いて,酸化前後の金属の質量関係を予測し,計算する得点が高かった。また,実験群の生徒は,統制群の生徒よりも,誤差のある測定値を適切に理解することができた。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | The present study examined whether instructions emphasizing the relations between science and mathematics would improve students' learning of science. Students in 2 public junior high school classes received 1 of 2 types of instruction concerning the physical law predicting that the weight of oxidized metal is proportionate to the weight of the metal before oxidation. Students in the experimental class first deduced the physical law from an atomic model, and then, in order to obtain the proportion of the weight of the metal to the oxidized metal, designed 2 experiments by themselves, using what they had learned about proportionality in their mathematics class. 2 teachers were in charge of the experimental class: a science teacher and a mathematics teacher. The students in the control class induced the physical law from experiments on the oxidation of magnesium. They designed an experiment to obtain the proportion of the weight of the metal to the oxideized metal, but did this 1 time only, and only 1 teacher (a science teacher) was in charge of their class. It was found that the students in the experimental class did better on tests involving calculations based on physical laws, and took measurement errors into consideration more appropriately, than did students in the control class. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 日本教育心理学会2002年度優秀論文賞受賞論文 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 日本教育心理学会 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
関連情報 | ||||||||||||||
関連タイプ | isVersionOf | |||||||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||||||
関連識別子 | 110001893317 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 0021-5015 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN00345837 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 377 | |||||||||||||
書誌情報 |
教育心理学研究 教育心理学研究 巻 50, 号 3, p. 377-387, 発行日 2002-09-30 |
|||||||||||||
旧ID | 31712 |