ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

理科と数学の関連づけ方の異なる授業が中学生の学習に及ぼす効果(実践研究)

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009524
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009524
195524c2-5e64-42eb-9c09-d2ea87781f14
名前 / ファイル ライセンス アクション
110001893317.pdf 110001893317.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 理科と数学の関連づけ方の異なる授業が中学生の学習に及ぼす効果(実践研究)
言語 ja
タイトル
タイトル How Do Differences in Relating Mathematics to Science Affect Eighth Graders' Learning?(Applied Field Research)
言語 en
作成者 湯澤, 正通

× 湯澤, 正通

ja 湯澤, 正通

en Yuzawa, Masamichi

Search repository
山本, 泰昌

× 山本, 泰昌

ja 山本, 泰昌

en Yamamoto, Yasumasa

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 日本教育心理学会
権利情報
権利情報 本文データは学協会の許諾に基づきCiNiiから複製したものである
主題
主題Scheme Other
主題 理科教育
主題
主題Scheme Other
主題 数学
主題
主題Scheme Other
主題 中学生
主題
主題Scheme Other
主題 酸化
主題
主題Scheme Other
主題 science education
主題
主題Scheme Other
主題 mathematics
主題
主題Scheme Other
主題 oxidation
主題
主題Scheme Other
主題 junior high school students
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,理科と数学の関連づけの仕方を変えた授業が,生徒の学習にどのように影響するかを調べた。公立中学校の2年生が金属の酸化に関して定比例の法則(化合する物質の質量比は一定である)を2種類の授業方法で学習した。実験群の生徒は,最初に,定比例の法則を原子モデルから演繹した後,数学で学習した比例の知識を用いて,酸化前後の金属の質量比を求める課題を2回行った。その際,理科と数学の教師がチームで指導に当たった。他方,統制群の生徒は,マグネシウムの酸化の実験を行い,そこから,定比例の法則を帰納した。また,酸化前後の金属の質量比を求める課題を1回行い,すべて理科の教師から指導を受けた。その結果,成績高群の場合,実験群の生徒は,統制群の生徒よりも,授業後のテストで,数学の関数の知識を用いて,酸化前後の金属の質量関係を予測し,計算する得点が高かった。また,実験群の生徒は,統制群の生徒よりも,誤差のある測定値を適切に理解することができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 The present study examined whether instructions emphasizing the relations between science and mathematics would improve students' learning of science. Students in 2 public junior high school classes received 1 of 2 types of instruction concerning the physical law predicting that the weight of oxidized metal is proportionate to the weight of the metal before oxidation. Students in the experimental class first deduced the physical law from an atomic model, and then, in order to obtain the proportion of the weight of the metal to the oxidized metal, designed 2 experiments by themselves, using what they had learned about proportionality in their mathematics class. 2 teachers were in charge of the experimental class: a science teacher and a mathematics teacher. The students in the control class induced the physical law from experiments on the oxidation of magnesium. They designed an experiment to obtain the proportion of the weight of the metal to the oxideized metal, but did this 1 time only, and only 1 teacher (a science teacher) was in charge of their class. It was found that the students in the experimental class did better on tests involving calculations based on physical laws, and took measurement errors into consideration more appropriately, than did students in the control class.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 日本教育心理学会2002年度優秀論文賞受賞論文
出版者
出版者 日本教育心理学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
関連情報
関連タイプ isVersionOf
識別子タイプ NAID
関連識別子 110001893317
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0021-5015
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
開始ページ
開始ページ 377
書誌情報 教育心理学研究
教育心理学研究

巻 50, 号 3, p. 377-387, 発行日 2002-09-30
旧ID 31712
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:00:20.997936
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3