ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

幼児の記憶における概念分類能力の機能 <原著>

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009518
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009518
f8cdb3de-1688-47e8-8e1c-57850bf46953
名前 / ファイル ライセンス アクション
JpnJofEducPsychol_24-4_217.pdf JpnJofEducPsychol_24-4_217.pdf (657.5 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 幼児の記憶における概念分類能力の機能 <原著>
言語 ja
タイトル
タイトル THE FUNCTION OF CONCEPTUAL SORTING IN MEMORY OF EARLY CHILDREN
言語 en
作成者 森, 敏昭

× 森, 敏昭

ja 森, 敏昭

en Mori, Toshiaki

Search repository
宮崎, 正明

× 宮崎, 正明

ja 宮崎, 正明

en Miyazaki, Masaaki

Search repository
加来, 秀俊

× 加来, 秀俊

ja 加来, 秀俊

en Kaku, Hidetoshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 140
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 実験Iでは記憶能力と概念分類能力との関係が検討された。被験児は4才児,5才児,6才児,各30名であった。各年齢段階の被験者は15名ずつ,高頻度語群と低頻度語群に分けられた。被験者は絵カードを分類しながら記銘する課題が課せられた。記銘材料は16語からなっており,4語ずつ4つのカテゴリーに属していた。高頻度語群は高頻度語からなる記銘材料を,低頻度語群は低頻度語からなる記銘材料を記名した。その結果,年齢発達に伴って,正分類カテゴリー数が増加し,それを反映して再生語数も増加することが明らかになった。
言語 ja
内容記述
内容記述 The relationship between the ability to sort words into categories and to memorize these words was investigated in Experiment 1. The Ss were 90 kindergarten children divided into 3 groups with mean CAs of 4; 2, 5 ; 0, and 6; 2. Each of these age groups was further divided into subgroups of 15 Ss each, a high frequency group and a low frequency group. The Ss were instructed to sort pictures into categories, and memorize these pictures. Two different lists of 16 words each were used. Both lists consisted of 4 words from each of 4 conceptual categories, namely, vegetable, fruit, clothing, and vehicle. One of the lists consisted of frequent category members and the other of infrequent category members. The results indicated that the number of categories correctly sorted and the number of words recalled increased in parallel as a function of age. These results were interpreted as showing that the development in memory is closely related to the development in concept. The purpose of Experiment 2 was to investigate whether the utilization of concept facilitates the storage process or the. ,retrieval process of memory. The basic design was a 2 x 2 x 3 factorial with three between-subject variables. These included sorting task (presence or absence of the sorting task), retrieval cues (presence or absence of the retrieval cues), and age. The Ss were 180 kindergarten children similarly divided into 3 age groups with mean CAs of 4; 3, 5; 2, and 6; 3. The lists were the same as used in high frequency condition in Experiment 1. The results indicated that retrieval cues markedly facilitated recall in all age levels, although the main effect of sorting task was not obtained. These results were interpreted as indicating that the utilization of concept aids the retrieval process rather than the storage process of memory. Furthermore, it was noticed that the utilization of concept also helps the storage process since the sorting task x retrieval cue interaction was obtained.
言語 en
出版者
出版者 日本教育心理学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0021-5015
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00345837
開始ページ
開始ページ 217
書誌情報 教育心理学研究
教育心理学研究

巻 24, 号 4, p. 217-223, 発行日 1976-12-30
旧ID 27822
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:00:06.336552
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3