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  1. 学術雑誌論文等

画像解析によるスカウティング用プログラム開発の試み : バレーボールのサーブレシーブの分析

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009111
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2009111
ca175be2-fd32-4ac4-815a-78af864a4207
名前 / ファイル ライセンス アクション
vb_6_15.pdf vb_6_15.pdf (1.7 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 画像解析によるスカウティング用プログラム開発の試み : バレーボールのサーブレシーブの分析
言語 ja
タイトル
タイトル A development study on scouting program by use of cinematography : an analysis of serve reception of volleyball
言語 en
作成者 橋原, 孝博

× 橋原, 孝博

ja 橋原, 孝博

en Hashihara, Yoshihiro

Search repository
濱, 景子

× 濱, 景子

ja 濱, 景子

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2004 バレーボール学会
主題
主題Scheme Other
主題 偵察
主題
主題Scheme Other
主題 プログラミング
主題
主題Scheme Other
主題 バレーボール
主題
主題Scheme Other
主題 サーブレシーブ
主題
主題Scheme Other
主題 scouting
主題
主題Scheme Other
主題 programming
主題
主題Scheme Other
主題 volleyball
主題
主題Scheme Other
主題 serve reception
主題
主題Scheme NDC
主題 780
内容記述
内容記述 本研究の目的は,バレーボールのサーブレシーブに着目し,画像解析によるスカウティング分析プログラムを開発することであった。ビデオカメラとノート型パソコンをアルファデータ社製ビデオキャプチャー・アダプターで接続し,競技場面の映像をパソコンのスクリーン上に取り込んで分析した。バレーボールコート四隅を較正点として使用し,DLT係数を算出した後,競技場面の静止画像をもとに,レシーブ隊形やレシーブ位置を算出して図示した。そして選手別,ローテーション別にレシーブ回数やレシーブ成績を統計処理して表示した。作成したプログラムは,試合を撮影した録画テープを再生しながらテストした。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study was designed to prepare the scouting program by use of the cinematography, and to analyze the skill of serve reception during the volleyball games. The cinematographic image taken by the video camera during the game was reflected on the screen of notebook computer. After digitizing the middle point of player's feet, the position of serve receiving formation and the location passed actually were calculated by Two-dimensional Direct Linear Transformation Method. The performance of serve reception was evaluated into three grades, where a pass that can be set into combination play was +1, a pass that can be set to either end spiker was 0, an ace or pass that can't play attacking was –1. The analyzed data was expressed graphically on the screen so that the coach could supplement important strategy in brief time-out period. The scouting program has been tested and validated as video tape recorded the match was played back.
言語 en
出版者
出版者 バレーボール学会
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
開始ページ
開始ページ 15
書誌情報 バレーボール研究
バレーボール研究

巻 6, 号 1, p. 15-21, 発行日 2004
旧ID 14863
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Ver.1 2025-02-21 04:45:26.815534
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