ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 教育科学
  3. 34号

戦前日本の教員養成に対する教育学の役割 : 今後の研究課題について

https://doi.org/10.15027/0002041290
https://doi.org/10.15027/0002041290
11f36c8c-91fe-43d7-80c8-081e731afc62
名前 / ファイル ライセンス アクション
KyoikuKagaku_34_v5.pdf KyoikuKagaku_34_v5.pdf (1 MB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-10-30
タイトル
タイトル 戦前日本の教員養成に対する教育学の役割 : 今後の研究課題について
言語 ja
タイトル
タイトル The Role of Educational Studies in the Teacher Training in Pre-war Japan: Research Issues for the Future
言語 en
作成者 白石, 崇人

× 白石, 崇人

ja 白石, 崇人

en SHIRAISHI, Takato

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 (c) 広島大学大学院人間社会科学研究科教育学教室
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to examine the role of educational studies in teacher training in pre-war Japan and to organize future research issues.
Teacher training in pre-war Japan had different systems for primary and secondary teacher training. It also had a very diverse system, with multiple training routes for each license type. This paper reveals that the role of educational studies within this system was also diverse.
In order to recognize the diverse roles of educational studies, it is necessary to accumulate individual case studies as well as to set special issues for study. This paper broadly organizes previous research on the role of educational studies in diverse teacher training in pre-war Japan and, while gaining a perspective through a sketch of the general history, presents five issues for future research, as follows. First, the actual situation of education of educational studies in teacher training should be re-examined. Second, to analyze the actual situation of educational research from the perspective of becoming a science, and to consider how this research was applied to teacher training. Third, to examine the role formation process of academic educational studies in relation to educational studies by teachers, rather than seeing them as separate from each other. Fourth, it considers the role of educational studies in the plurality of teacher training in pre-war Japan. Fifth, to examine the role of educational studies in teacher training in pre-war Japan in comparison with its contemporaries in other countries.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、科学研究費補助金(課題番号19K02506・21H00819)の補助を受けた。
言語 ja
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科教育学教室
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002041290
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-19K02506/
研究課題番号 19K02506
研究課題名 コンピテンシー重視の時代における教師教育と教育学の在り方に関する日独比較研究
言語 ja
研究課題名 Comparative research on the state of teacher education and educational studies in Germany and Japan in an era of emphasising competences.
言語 en
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-23K20676/
研究課題番号 21H00819
研究課題名 20世紀初頭における教育学とその周辺領域の形成過程に対する社会的要請の影響分析
言語 ja
研究課題名 Analysis of the influence of social demands on the construction of pedagogy as an academic disciplne in the early 20th century
言語 en
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-6181
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00056432
書誌情報 ja : 教育科学
en : 教育科学

号 34, p. 5-48, ページ数 44, 発行日 2025-10-15
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-10-29 07:21:11.408360
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3