ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 教育科学
  3. 34号

教育学的-現象学的ビデオグラフィ 示すこと、応答すること、相互注意性

https://doi.org/10.15027/0002041289
https://doi.org/10.15027/0002041289
1a88a6ac-f67b-4b91-885a-3877260a181a
名前 / ファイル ライセンス アクション
KyoikuKagaku_34_v123.pdf KyoikuKagaku_34_v123.pdf (1.1 MB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-10-30
タイトル
タイトル 教育学的-現象学的ビデオグラフィ 示すこと、応答すること、相互注意性
言語 ja
タイトル
タイトル Theory and methodology of pedagogical-phenomenological video analysis. Showing (Zeigen), attentive (aufmerksam), and interattentionality (inter attentionalität)
言語 en
作成者 Brinkmann, Malte

× Brinkmann, Malte

en Brinkmann, Malte

Search repository
Rödel, Severin Sales

× Rödel, Severin Sales

en Rödel, Severin Sales

Search repository
藤原, 由佳

× 藤原, 由佳

ja 藤原, 由佳

en Fujiwara, Yuka

Search repository
宮本, 勇一

× 宮本, 勇一

ja 宮本, 勇一

en Miyamoto, Yuichi

Search repository
正木, 友則

× 正木, 友則

ja 正木, 友則

en Masaki, Tomonori

Search repository
上山, 伸幸

× 上山, 伸幸

ja 上山, 伸幸

en Ueyama, Nobuyuki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 (c) 広島大学大学院人間社会科学研究科教育学教室
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper introduces the methodological approach and the pedagogical – phenomenological practice of video analysis. This is originally published in 2018 by Malte Brinkmann and Severin Sales Rödel as the summay of their research outcomes. This paper is the Japanese translation. In this translation, the basic structures of phenomenological theories of experience, of embodiment as well as theories of responsivity and image will be first introduced. In the second step, watching and perceiving video data is identified as a responsive and participatory experience. Third, the methodical ground of our research is introduced by giving an overview of epistemological and methodological aspects of the phenomenological approach. In this context, the individual steps of phenomenological video analysis and phenomenological analysis in general will be put to practice on an example. In doing so, teaching in the classroom is determined as an inter-attentional form of responsivity, in which showing as a specific pedagogical form of embodiment corresponds with becoming attentive. In the next part, research results on a typology of pedagogical gestures of showing and pointing will be introduced. This paper also added commentaries by translators.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究はJSPS 科研費22H00080, 24K05645, 24K05981 の助成を受けたものである。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 解説原稿は藤原が第Ⅱ節を、宮本が第Ⅰ節と第Ⅲ-三節を、正木が第Ⅲ-二節を、上山が第Ⅲ-一節を執筆した。
言語 ja
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科教育学教室
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002041289
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-22H00080/
研究課題番号 22H00080
研究課題名 授業研究を軸とした教職の高度化に関する国際共同研究プラットフォームの構築
言語 ja
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-24K05645/
研究課題番号 24K05645
研究課題名 ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答―「教え」と「学び」の再定義に向けて
言語 ja
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-24K05981/
研究課題番号 24K05981
研究課題名 気付きの言語化・相対化に基づく授業を「みる」実践を通した教員養成プログラムの開発
言語 ja
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-6181
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00056432
書誌情報 ja : 教育科学
en : 教育科学

号 34, p. 123-194, ページ数 72, 発行日 2025-10-15
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-10-29 07:02:24.804112
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3