| Item type |
デフォルト(1) |
| 公開日 |
2025-10-30 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
教育学的-現象学的ビデオグラフィ 示すこと、応答すること、相互注意性 |
|
言語 |
ja |
| タイトル |
|
|
タイトル |
Theory and methodology of pedagogical-phenomenological video analysis. Showing (Zeigen), attentive (aufmerksam), and interattentionality (inter attentionalität) |
|
言語 |
en |
| 作成者 |
Brinkmann, Malte
Rödel, Severin Sales
藤原, 由佳
宮本, 勇一
正木, 友則
上山, 伸幸
|
| アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| 権利情報 |
|
|
言語 |
ja |
|
権利情報 |
(c) 広島大学大学院人間社会科学研究科教育学教室 |
| 内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This paper introduces the methodological approach and the pedagogical – phenomenological practice of video analysis. This is originally published in 2018 by Malte Brinkmann and Severin Sales Rödel as the summay of their research outcomes. This paper is the Japanese translation. In this translation, the basic structures of phenomenological theories of experience, of embodiment as well as theories of responsivity and image will be first introduced. In the second step, watching and perceiving video data is identified as a responsive and participatory experience. Third, the methodical ground of our research is introduced by giving an overview of epistemological and methodological aspects of the phenomenological approach. In this context, the individual steps of phenomenological video analysis and phenomenological analysis in general will be put to practice on an example. In doing so, teaching in the classroom is determined as an inter-attentional form of responsivity, in which showing as a specific pedagogical form of embodiment corresponds with becoming attentive. In the next part, research results on a typology of pedagogical gestures of showing and pointing will be introduced. This paper also added commentaries by translators. |
|
言語 |
en |
| 内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究はJSPS 科研費22H00080, 24K05645, 24K05981 の助成を受けたものである。 |
|
言語 |
ja |
| 内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
解説原稿は藤原が第Ⅱ節を、宮本が第Ⅰ節と第Ⅲ-三節を、正木が第Ⅲ-二節を、上山が第Ⅲ-一節を執筆した。 |
|
言語 |
ja |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科教育学教室 |
|
言語 |
ja |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| 出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/0002041289 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 助成情報 |
|
|
|
助成機関識別子タイプ |
Crossref Funder |
|
|
助成機関識別子タイプURI |
https://doi.org/10.13039/501100001691 |
|
|
助成機関名 |
日本学術振興会 |
|
|
言語 |
ja |
|
|
助成機関名 |
Japan Society for the Promotion of Science |
|
|
言語 |
en |
|
|
研究課題番号URI |
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-22H00080/ |
|
|
研究課題番号 |
22H00080 |
|
|
研究課題名 |
授業研究を軸とした教職の高度化に関する国際共同研究プラットフォームの構築 |
|
|
言語 |
ja |
| 助成情報 |
|
|
|
助成機関識別子タイプ |
Crossref Funder |
|
|
助成機関識別子タイプURI |
https://doi.org/10.13039/501100001691 |
|
|
助成機関名 |
日本学術振興会 |
|
|
言語 |
ja |
|
|
助成機関名 |
Japan Society for the Promotion of Science |
|
|
言語 |
en |
|
|
研究課題番号URI |
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-24K05645/ |
|
|
研究課題番号 |
24K05645 |
|
|
研究課題名 |
ドイツにおける「学習化」の展開と批判的応答―「教え」と「学び」の再定義に向けて |
|
|
言語 |
ja |
| 助成情報 |
|
|
|
助成機関識別子タイプ |
Crossref Funder |
|
|
助成機関識別子タイプURI |
https://doi.org/10.13039/501100001691 |
|
|
助成機関名 |
日本学術振興会 |
|
|
言語 |
ja |
|
|
助成機関名 |
Japan Society for the Promotion of Science |
|
|
言語 |
en |
|
|
研究課題番号URI |
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-24K05981/ |
|
|
研究課題番号 |
24K05981 |
|
|
研究課題名 |
気付きの言語化・相対化に基づく授業を「みる」実践を通した教員養成プログラムの開発 |
|
|
言語 |
ja |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1347-6181 |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AN00056432 |
| 書誌情報 |
ja : 教育科学
en : 教育科学
号 34,
p. 123-194,
ページ数 72,
発行日 2025-10-15
|