WEKO3
アイテム
生成AI 時代のリテラシー育成を指向する再構成学習 : 「外的表象の再構成」を通した「内的表象の構成」としての学習
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2041155
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/204115563554338-cacf-4cb4-a5c3-f1ef19c8a365
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | デフォルト(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-09-17 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 生成AI 時代のリテラシー育成を指向する再構成学習 : 「外的表象の再構成」を通した「内的表象の構成」としての学習 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | Recomposition-Based Learning for Literacy Development in the Age of Generative AI: Learning as the Construction of Internal Representations through the Reconstruction of External Representations | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
平嶋, 宗
× 平嶋, 宗
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 権利情報 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2025 教育システム情報学会 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 再構成学習 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | リテラシー | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 生成AI | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 構成的意味 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 意味構成 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 外的表象 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 内的表象 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | In the age of generative AI, fluent outputs often mask the absence of human meaning-making. We conceptualize constitutive meaning as the difference between structural and elemental meaning,and propose Recomposition-Based Learning (RBL) that operationalizes learning as the construction of internal representations through the reconstruction of external representations. We contribute (ⅰ) a formalization of constitutive meaning, ( ii ) an operational definition and task design of RBL with common parts and difference propositions, and ( iii ) evaluation guidelines that enable reliable feedback and aggregation across learners. |
|||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||
| 内容記述 | 2025年度教育システム情報学会中国支部第24回研究発表会, 開催日: 2025年9月13日(土), 主催: 教育システム情報学会, 開催場所: 福山市,福山市立大学 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 教育システム情報学会 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||
| 資源タイプ | conference paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| 書誌情報 |
ja : 教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集 巻 24, p. 24-29, ページ数 6, 発行日 2025-09-13 |
|||||||||