WEKO3
アイテム
生成AI 時代のリテラシーとしての「意味構成」に関する意識調査と意味構成課題の提案
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2041152
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/20411524ff4b243-d460-4af7-beab-44d61f694cf7
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | デフォルト(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-09-17 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 生成AI 時代のリテラシーとしての「意味構成」に関する意識調査と意味構成課題の提案 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | Literacy for Generative AI as Meaning Reconstruction | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 作成者 |
渡邉, 弘大
× 渡邉, 弘大
× 平嶋, 宗
|
|||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2025 教育システム情報学会 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 再構成型概念マップ | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | リテラシー | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 生成AI | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 意味構成 | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
| 内容記述 | In the age of generative AI, producing and presenting information and text has become remarkably easy. However, this convenience exposes a critical issue: AI outputs, while appearing complete, sometimes lack contextual grounding communicative intent, and clarity of interpretation. Traditionally, problem-solving required learners to construct meaning by relating the pieces of information involved in the task and integrating them into a coherent understanding. Generative AI, by instantly providing ready-made answers, risks separating this essential meaning-making process from the act of answering. This paper argues that, in AI-enhanced communication and learning, it is crucial to cultivate the ability to reinterpret, reconstruct, and critically examine AI outputs. To implement this, we propose a reconstructive meaning-making activity grounded in constructivist learning theory. This activity operationalizes meaning-making as a visible, manipulable task in which learners reconstruct structures using provided components based on AI outputs. Finally, we discuss its educational implications for AI literacy. | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
| 内容記述 | 2025年度教育システム情報学会中国支部第24回研究発表会, 開催日: 2025年9月13日(土), 主催: 教育システム情報学会, 開催場所: 福山市 福山市立大学 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 教育システム情報学会 | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |||||||||||||
| 資源タイプ | conference paper | |||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
| 書誌情報 |
ja : 教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集 巻 24, p. 1-8, ページ数 8, 発行日 2025-09-13 |
|||||||||||||