ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 会議発表論文等

生成AI 時代のリテラシーとしての「意味構成」に関する意識調査と意味構成課題の提案

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2041152
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2041152
4ff4b243-d460-4af7-beab-44d61f694cf7
名前 / ファイル ライセンス アクション
2025_chugoku_24_1.pdf 2025_chugoku_24_1.pdf (614 KB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-09-17
タイトル
タイトル 生成AI 時代のリテラシーとしての「意味構成」に関する意識調査と意味構成課題の提案
言語 ja
タイトル
タイトル Literacy for Generative AI as Meaning Reconstruction
言語 en
作成者 渡邉, 弘大

× 渡邉, 弘大

ja 渡邉, 弘大

en WATANABE, kodai

Search repository
平嶋, 宗

× 平嶋, 宗

ja 平嶋, 宗

en HIRASHIMA, tsukasa

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 Copyright (c) 2025 教育システム情報学会
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 再構成型概念マップ
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 リテラシー
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 生成AI
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 意味構成
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the age of generative AI, producing and presenting information and text has become remarkably easy. However, this convenience exposes a critical issue: AI outputs, while appearing complete, sometimes lack contextual grounding communicative intent, and clarity of interpretation. Traditionally, problem-solving required learners to construct meaning by relating the pieces of information involved in the task and integrating them into a coherent understanding. Generative AI, by instantly providing ready-made answers, risks separating this essential meaning-making process from the act of answering. This paper argues that, in AI-enhanced communication and learning, it is crucial to cultivate the ability to reinterpret, reconstruct, and critically examine AI outputs. To implement this, we propose a reconstructive meaning-making activity grounded in constructivist learning theory. This activity operationalizes meaning-making as a visible, manipulable task in which learners reconstruct structures using provided components based on AI outputs. Finally, we discuss its educational implications for AI literacy.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 2025年度教育システム情報学会中国支部第24回研究発表会, 開催日: 2025年9月13日(土), 主催: 教育システム情報学会, 開催場所: 福山市 福山市立大学
言語 ja
出版者
出版者 教育システム情報学会
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 教育システム情報学会中国支部研究発表会講演論文集

巻 24, p. 1-8, ページ数 8, 発行日 2025-09-13
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-09-17 02:58:52.275640
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3