ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 音楽文化教育学研究紀要
  3. 37号

音楽科教師の音楽の言語化におけるメタファー表現 : 音楽に対する認知と言語表現の関係性

https://doi.org/10.15027/0002040827
https://doi.org/10.15027/0002040827
4d0852c7-c45c-4feb-80f0-a7476789e715
名前 / ファイル ライセンス アクション
MusicCultEduc_37_23.pdf MusicCultEduc_37_23.pdf (969 KB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-07-22
タイトル
タイトル 音楽科教師の音楽の言語化におけるメタファー表現 : 音楽に対する認知と言語表現の関係性
言語 ja
タイトル
タイトル Metaphors in Music Teachers’ Verbalization of Music: The Relationship Between Cognition and Verbal Expression of Music
言語 en
作成者 北村, 慎祐

× 北村, 慎祐

ja 北村, 慎祐

en KITAMURA, Shinsuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study analyzes the use of metaphors in the verbalization of music by middle and high school music teachers. Language plays a crucial role in deepening music understanding and learning, and the use of metaphor is particularly significant in the cognitive process of concretizing abstract musical experiences. In this study, four music teachers listened to three musical pieces while verbalizing their impressions, and their speech was analyzed using Seto’s (1995) classification of metaphors. The findings reveal a frequent use of spatial metaphors, motion metaphors, and sensory metaphors, suggesting that musical perception is closely linked to spatial and bodily experiences. Additionally, teachers’ backgrounds and areas of expertise influenced their choice of metaphors, highlighting individual differences in how music is verbalized. Furthermore, this study discusses how verbalizing music is not merely a descriptive act but an interactive process with cognitive frameworks. In relation to critiques of logocentrism in music education, this research argues for a reassessment of musical verbalization—not as a reduction of musical experience but as a cognitive tool that aids in structuring and deepening musical understanding. Instead of dismissing language in music education, the study suggests that selecting appropriate metaphors, aligned with cognitive processes, can enhance students’ engagement with and comprehension of music. These findings provide new perspectives on the role of language in music education and offer pedagogical implications for fostering deeper musical understanding through cognitively grounded verbalization strategies.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科音楽文化教育学領域
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040827
ID登録タイプ JaLC
書誌情報 ja : 音楽文化教育学研究紀要
en : Bulletin of music culture education

号 37, p. 23-32, ページ数 10, 発行日 2025-03-23
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Articles
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-07-22 04:17:00.102334
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3