ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 音楽文化教育学研究紀要
  3. 36号

他者との意見共有時に働くメタ認知的活動 : 鑑賞授業中の発話と記述に着目して

https://doi.org/10.15027/0002040821
https://doi.org/10.15027/0002040821
70c3ca2e-0088-4b7a-bb65-4e6fe8f8f7d2
名前 / ファイル ライセンス アクション
MusicCultEduc_36_41.pdf MusicCultEduc_36_41.pdf (1 MB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-07-22
タイトル
タイトル 他者との意見共有時に働くメタ認知的活動 : 鑑賞授業中の発話と記述に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Metacognitive Activities at Work When Sharing Opinions with Others: Focusing on Speech and Description During Music Appreciation Classes
言語 en
作成者 田口, 有志

× 田口, 有志

ja 田口, 有志

en TAGUCHI, Yuji

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aimed to clarify the reality of students’ metacognitive activities during music appreciation classes in junior high school. Although metacognition is thought to influence students’ learning, research on metacognition in Japanese music classes is insufficient, especially in music appreciation classes. One factor contributing to this is the ambiguity of the term “appreciation.” In singing and instrumental music classes, skills such as correct singing and playing techniques are clear, and it is easy for students to grasp the goals they should aim for in class. Therefore, it is easy for students to monitor metacognitively the skills they lack and the issues they face toward their goals. This metacognition is considered to be facilitated with the support of the teacher. By contrast, in appreciation classes, it is difficult for students to grasp what skills they need to work on, and it is unclear what they should metacognitively monitor, and how they should metacognitively control their own cognition and activities that they have monitored. Therefore, in this study, we conducted a survey of a Kabuki “Kanjincho” class for second grade students of Junior High School A. Open coding analysis of the teacher’s utterances and students’ descriptions on worksheets and other materials during the class revealed that two types of metacognitive activities were conducted during the appreciation class: metacognitive activity (Pattern A), in which students made descriptions based on others’ findings that they did not have as a result of sharing opinions with others, and metacognitive activity (Pattern B), in which students described from a new perspective based on the findings of others.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本論文で行った調査は,「広島大学大学院人間社会科学研究科における研究倫理審査委員会」の承認を得て実施した。また本論文は,音楽学習学会第19回研究発表大会(2023年8月27日)にて口頭発表した内容を大幅に加筆・修正したものである。
言語 ja
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科音楽文化教育学領域
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040821
ID登録タイプ JaLC
書誌情報 ja : 音楽文化教育学研究紀要
en : Bulletin of music culture education

号 36, p. 41-48, ページ数 8, 発行日 2024-03-23
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Articles
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-07-22 02:29:47.609570
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3