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  1. 広島大学の刊行物
  2. 比較論理学研究
  3. 22号

カムトゥルによる『カーヴィアーダルシャ』2.11 の解釈 : guṇa とは何か

https://doi.org/10.15027/0002040761
https://doi.org/10.15027/0002040761
a025e893-2ae1-4149-8aa3-7680ae0efe3d
名前 / ファイル ライセンス アクション
Ann-ResProjCent-CompStudLogic_22_151.pdf Ann-ResProjCent-CompStudLogic_22_151.pdf (387 KB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-06-27
タイトル
タイトル カムトゥルによる『カーヴィアーダルシャ』2.11 の解釈 : guṇa とは何か
言語 ja
タイトル
タイトル Khams sprul’s Interpretation of Kāvyādarśa 2.11: What is guṇa?
言語 en
作成者 拉加本

× 拉加本

ja 拉加本

en LAJIABEN

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Daṇḍin’s Sanskrit treatise on poetics, Kāvyādarśa, composed around the 7th century, was transmitted to Tibet after the 13th century, profoundly influencing Tibetan literature while giving rise to a distinctive commentarial tradition independent of its Indian origins. This paper examines the interpretation of Kāvyādarśa 2.11 by the 18th-century Tibetan scholar Khams sprul bstan ’dzin chos kyi nyi ma (1730–1779), focusing on his unique understanding of guṇa (Tib. yon tan).
In Kāvyādarśa 2.11, Daṇḍin exemplifies the “description of the essence of a quaity” (guṇasvabhāvokti) with the verse: “The touch of a beloved woman causes his body’s hairs to stand on end, fills the heart with delight, and keeps both eyes firmly closed.” According to Khams sprul’s commentary, this verse illustrates the diverse qualifying attributes (khyad chos) inherent in the quality of “touch.” While the earlier commentary by the Fifth Dalai Lama interprets guṇa as referring to the five sensual pleasures (’dod pa’i yon tan lnga)—color/form, sound, scent, taste, and touch—Khams sprul critiques this view. He argues that gun. a not only encompasses the five sensual pleasures but also extends to the three guṇa of Sāṁkhya philosophy—sattva (“purity”), rajas (“passion”), and tamas (“darkness”)—as well as phenomena such as heavenly bliss, the suffering of lower realms, and the flow of a river. Furthermore, Khams sprul elaborates on the Sāṁkhya theory of the three guṇas, proposing an original interpretation that gun. as are attributes possessed by puruṣa (“the Self”). Although Khams sprul’s understanding of the three guṇas is not without problem, his commentary clearly demonstrates an effort to interpret Kāvyādarśa 2.11 by fully engaging his extensive knowledge of Indian philosophical traditions.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 広島大学比較論理学プロジェクト研究センター研究成果報告書(2024年度)
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The Annals of the Research Project Center for the Comparative Study of Logic (2024)
言語 en
出版者
出版者 広島大学比較論理学プロジェクト研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Research Project Center for the Comparative Study of Logic, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040761
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-6376
書誌情報 ja : 比較論理学研究
en : The Annals of the Research Project Center for the Comparative Study of Logic

号 22, p. 151-168, ページ数 18, 発行日 2025-03-25
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Ver.1 2025-06-25 06:18:48.260717
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