ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学日本語教育研究
  3. 35号

留学生の目を通して見るこども食堂 : サービス・ラーニングによる気づきと学び

https://doi.org/10.15027/0002040537
https://doi.org/10.15027/0002040537
bfa0134d-b5ab-4b50-bc62-bcf4ce7e5379
名前 / ファイル ライセンス アクション
HUNihongoKyoikuKenkyu_35_47.pdf HUNihongoKyoikuKenkyu_35_47.pdf (411 KB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-03-31
タイトル
タイトル 留学生の目を通して見るこども食堂 : サービス・ラーニングによる気づきと学び
言語 ja
タイトル
タイトル Children's Cafeterias Through the Eyes of International Students: Learning and Awareness Through Service Learning
言語 en
作成者 菅川, 裕希

× 菅川, 裕希

ja 菅川, 裕希

en SUGEKAWA, Yuki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 Copyright (c) 2025 広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 サービス・ラーニング
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 こども食堂
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 人とのつながり
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 居場所
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会参加
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 As society becomes more multicultural, Japanese language education at universities is undergoing a transformation. It should not only to improve individual language skills, but also support international students’ connection with the community to become active members of society. This paper is a practical report on the introduction of service learning (SL) at the “Children's Cafeteria” in the Japanese Studies course; SL is an educational method that promotes practical learning through community contribution. Prior analytical perspective was incorporated into the reflection of the individual, group and class.
As a result, international students learned the following: (1) their preconceptions about the “Children's Cafeteria” changed and they reaffirmed the multifaceted role found there; (2) they realized the significance of human connections through interaction with diverse people; and (3) they gained a sense of joy and satisfaction through community activities, leading to a desire to contribute more.
The main reasons for this are as follows. One student in particular understood that the “Children's Cafeteria” is not only a place to serve meals, but also a hub for community interaction, and this changed his prior notion of volunteering to more “fun and meaningful”. Other students understood it as a place that contributes to community connections, and this increased their concern and willingness for others and society. This suggests that actual experience is important for understanding the essence of the “Children's Cafeteria,” which can’t be seen from textbooks, and that SL promotes international students' growth and awareness of social contribution.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム
言語 ja
出版者
出版者 Teaching Japanese as a Second Language Program, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040537
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13477226
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11531831
書誌情報 ja : 広島大学日本語教育研究
en : Bulletin of Teaching Japanese as a Second Language Program, Hiroshima University

号 35, p. 47-54, ページ数 8, 発行日 2025-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Articles
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-05-08 01:49:36.879773
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3