WEKO3
アイテム
日中接触場面における中国人日本語学習者によるほめへの肯定型応答 : フェイス・バランスの維持の観点から
https://doi.org/10.15027/0002040535
https://doi.org/10.15027/00020405354fbb03e4-1dc5-41b5-a672-da961ce7f38f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルト(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-31 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 日中接触場面における中国人日本語学習者によるほめへの肯定型応答 : フェイス・バランスの維持の観点から | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Positive Responses to Compliments Used by Chinese Learners of Japanese in Japanese-Chinese Contact Situations: From the Perspective of Maintaining Face Balance | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
張, 晨
× 張, 晨
× 永田, 良太
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2025 広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中国人日本語学習者 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | ほめへの肯定型応答 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | フェイス・バランスの維持 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | ほめの談話 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | This study aimed to clarify the strategies used to maintain face balance when Chinese learners of Japanese repeatedly gave positive responses to compliments in Japanese-Chinese contact situations. The analysis focused on the positive responses from a Chinese learner of Japanese within the compliment discourse and examined how mutual face balance was maintained during interactions with a Japanese native speaker. The results showed that the learner shifted between positive responses and avoidance responses in reaction to compliments from the native speaker on the same topic. Furthermore, after repeatedly giving positive responses in earlier topics, the learner was observed to maintain mutual face balance in later topics by voluntarily engaging in "self-FTAs" (face-threatening acts). | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Teaching Japanese as a Second Language Program, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/0002040535 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 13477226 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11531831 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 広島大学日本語教育研究 en : Bulletin of Teaching Japanese as a Second Language Program, Hiroshima University 号 35, p. 39-46, ページ数 8, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Articles | |||||||||||||
言語 | en |