WEKO3
アイテム
再誘いに対する断りの談話展開 : 日本語母語話者と中国語母語話者を対象に
https://doi.org/10.15027/0002040534
https://doi.org/10.15027/0002040534b10812b4-48eb-4c98-a06a-91fe5c3377dd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルト(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-31 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 再誘いに対する断りの談話展開 : 日本語母語話者と中国語母語話者を対象に | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Discourse Development of Refusals to Re-invitation: Focusing on Native Japanese Speakers and Native Chinese Speakers | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
楊, 雪
× 楊, 雪
× 永田, 良太
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2025 広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 再誘い | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 断り | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 日本語母語話者 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中国語母語話者 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | In this study, we analyzed the discourse characteristics of refusals to re-invitations among native Japanese speakers and native Chinese speakers within their respective native language contexts. The results showed that, in cases of ultimate refusal, both native Japanese speakers and native Chinese speakers achieved the final refusal by using multiple semantic formulas. In cases of unconditional acceptance, in Japanese native language contexts, re-invitations were accepted by employing multiple semantic formulas, such as actively proposing "alternative plans" or providing "explanations of circumstances." In contrast, in Chinese native language contexts, there is a difference in that emphasizing the "reason" for the invitation convinces the other person, making a re-invitation possible. In cases of conditional acceptance, in Japanese native language contexts, there was a tendency to use "postponement" repeatedly. The refuser repeatedly presented postponements, during which the conditions for acceptance were clarified. On the other hand, in Chinese native language contexts, the inviter actively proposed alternatives, and the refuser adapted to these alternatives by attaching conditions, leading to eventual acceptance. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科日本語教育学プログラム | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Teaching Japanese as a Second Language Program, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/0002040534 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 13477226 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11531831 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 広島大学日本語教育研究 en : Bulletin of Teaching Japanese as a Second Language Program, Hiroshima University 号 35, p. 31-38, ページ数 8, 発行日 2025-03-31 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Articles | |||||||||||||
言語 | en |