ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習開発学研究
  3. 17号

「一人職」としての日本語指導教員をめぐる校内連携 : 養護教諭と管理職との関係に着目して

https://doi.org/10.15027/0002040449
https://doi.org/10.15027/0002040449
6e4afc3a-6a22-4ad5-91bb-bfa70959e34b
名前 / ファイル ライセンス アクション
JEducSci_17_83.pdf JEducSci_17_83.pdf (752 KB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-04-30
タイトル
タイトル 「一人職」としての日本語指導教員をめぐる校内連携 : 養護教諭と管理職との関係に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Teachers’ In-school Networking by JSL Teachers as “Only-Specialists”: Insights from Their Relationships with Yogo Teachers and Head Teachers
言語 en
作成者 竹内, 陽介

× 竹内, 陽介

ja 竹内, 陽介

en TAKEUCHI, Yosuke

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 Copyright (c) 2025 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Only-specialist
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 一人職
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 JSL teacher
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語指導教員
主題
言語 en
主題Scheme UDC
主題 Yogo teacher
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 養護教論
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Leadership of head teacher
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 校長のリーダーシップ
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Independence
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自律性
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The rising number of Japanese as a second language (JSL) students has prompted schools to ensure appropriate learning support, including JSL instruction. Building networks between JSL teachers and other staff is essential but often insufficient. Similarly, Yogo teachers (nursing teachers) face challenges in establishing connections despite their specialised roles. They are termed "only specialists" (hitorishoku), distinct from subject teachers. Previous studies have highlighted that "only specialists" are dependent on other teachers because of their limited interaction with students. However, this study explored their potential. It focuses on the relationship between "only specialists" and other teachers, and aims to investigate how these teachers build cooperative relationships with others to support JSL students. Furthermore, the study examines the impact of head teacher's leadership on networking. Using qualitative analysis (SCAT) of interviews with a JSL teacher, a Yogo teacher, and a head teacher, the study revealed the following findings. First, both JSL and Yogo teachers acknowledged their unique responsibility to support students requiring special care or instruction. Second, trusting relationships were established between "only specialists" and other teachers, although occasional miscommunication arose due to misunderstandings. Lastly, the principal's supportive leadership influenced networking efforts. The results indicate that "only specialists" can foster greater independence under following circumstances: clearly defined roles, mutual communication between other teachers, and head teacher's supportive leadership that encourages teachers.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域
言語 ja
出版者
出版者 Hiroshima University Graduate School of Humanities and Social Sciences
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040449
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21K00638/
研究課題番号 21K00638
研究課題名 小中学校における日本語指導教員を支える校内体制と小中連携
言語 ja
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-8200
書誌情報 ja : 学習開発学研究
en : Journal of Learning Science

号 17, p. 83-92, ページ数 10, 発行日 2025-03
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-28 02:44:11.154657
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3