WEKO3
アイテム
「一人職」としての日本語指導教員をめぐる校内連携 : 養護教諭と管理職との関係に着目して
https://doi.org/10.15027/0002040449
https://doi.org/10.15027/00020404496e4afc3a-6a22-4ad5-91bb-bfa70959e34b
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
|
| Item type | デフォルト(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2025-04-30 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 「一人職」としての日本語指導教員をめぐる校内連携 : 養護教諭と管理職との関係に着目して | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | Teachers’ In-school Networking by JSL Teachers as “Only-Specialists”: Insights from Their Relationships with Yogo Teachers and Head Teachers | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
竹内, 陽介
× 竹内, 陽介
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 権利情報 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2025 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Only-specialist | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 一人職 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | JSL teacher | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 日本語指導教員 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | UDC | |||||||||
| 主題 | Yogo teacher | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 養護教論 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Leadership of head teacher | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 校長のリーダーシップ | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Independence | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 自律性 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
| 内容記述 | The rising number of Japanese as a second language (JSL) students has prompted schools to ensure appropriate learning support, including JSL instruction. Building networks between JSL teachers and other staff is essential but often insufficient. Similarly, Yogo teachers (nursing teachers) face challenges in establishing connections despite their specialised roles. They are termed "only specialists" (hitorishoku), distinct from subject teachers. Previous studies have highlighted that "only specialists" are dependent on other teachers because of their limited interaction with students. However, this study explored their potential. It focuses on the relationship between "only specialists" and other teachers, and aims to investigate how these teachers build cooperative relationships with others to support JSL students. Furthermore, the study examines the impact of head teacher's leadership on networking. Using qualitative analysis (SCAT) of interviews with a JSL teacher, a Yogo teacher, and a head teacher, the study revealed the following findings. First, both JSL and Yogo teachers acknowledged their unique responsibility to support students requiring special care or instruction. Second, trusting relationships were established between "only specialists" and other teachers, although occasional miscommunication arose due to misunderstandings. Lastly, the principal's supportive leadership influenced networking efforts. The results indicate that "only specialists" can foster greater independence under following circumstances: clearly defined roles, mutual communication between other teachers, and head teacher's supportive leadership that encourages teachers. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | Hiroshima University Graduate School of Humanities and Social Sciences | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15027/0002040449 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| 助成情報 | ||||||||||
| 助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||
| 助成機関識別子タイプURI | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||
| 助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21K00638/ | |||||||||
| 研究課題番号 | 21K00638 | |||||||||
| 研究課題名 | 小中学校における日本語指導教員を支える校内体制と小中連携 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||
| 書誌情報 |
ja : 学習開発学研究 en : Journal of Learning Science 号 17, p. 83-92, ページ数 10, 発行日 2025-03 |
|||||||||