WEKO3
アイテム
文章を対話型にすることが理解表象の形成に及ぼす影響
https://doi.org/10.15027/0002040448
https://doi.org/10.15027/00020404489d247fab-5b83-46b2-ad52-c1d6eca6cb26
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルト(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-04-30 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 文章を対話型にすることが理解表象の形成に及ぼす影響 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Effects of interactive text on construct of text representation | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
小國, 晴香
× 小國, 晴香
× 藤木, 大介
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2025 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | text comprehension | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 文章理解 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Interactive text | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 対話型テキスト | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Construction-integration model | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 構成・統合モデル | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | Interactive text is a text format that describes the situation with which characters (e.g., teachers and students) engage. Currently, interactive text is used in elementary school textbooks and books for early learners. However, previous research has shown that interactive text does not always promote comprehension. This study examined the effects of interactive text on text representation, as compared to the effects of explanatory text, based on a construction-integration model that assumed three levels of representation: surface form, text base, and situation model. The tasks within Experiments 1 and 2 were recognition tests designed to identify the three levels of representation. The results of these experiments demonstrated that there was no interaction, and the interactive text has no effect on performances of the test types. This result suggested that the impact of interactive text on construct of text comprehension is not powerful. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究は第1著者の卒業論文に加筆修正したものである。本論文の一部は日本心理学会第88回大会で発表済みである。 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | Hiroshima University Graduate School of Humanities and Social Sciences | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/0002040448 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||
助成機関識別子タイプURI | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-24K06503/ | |||||||||||||
研究課題番号 | 24K06503 | |||||||||||||
研究課題名 | 対話型テキストからの学習の有効性とそのメカニズムの検証 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 学習開発学研究 en : Journal of Learning Science 号 17, p. 73-81, ページ数 9, 発行日 2025-03 |