Item type |
デフォルト(1) |
公開日 |
2025-04-30 |
タイトル |
|
|
タイトル |
児童の学びに向かう力に基づく管理職の学校状況認識 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Situation Awareness of School Administrators based Children's Motivation for Learning |
|
言語 |
en |
作成者 |
若松, 美沙
岸本, 勝義
山本, 展之
若松, 昭彦
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
言語 |
ja |
|
権利情報 |
Copyright (c) 2025 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
elementary school |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
小学校 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
situation awareness |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
状況認識 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
school administrators |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
管理職 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study investigated how school principals develop situation awareness based on students’ learning engagement and its transformations to identify effective school management strategies. Analyzing principals’ narratives revealed three core dimensions of their situation awareness: (a) participation in student committee activities, school festivals, and the period for integrated study; (b) fostering a collaborative staffroom culture, including teacher-led in-school training initiatives; and (c) considerations related to daily schedules and organizational routines. Principals adopted targeted strategies to revitalize elementary schools that were perceived as unengaging. These strategies included (a) inspiring students to cultivate a passion for learning and positioning themselves as pioneers of knowledge, (b) guiding teachers to refine their educational and child-centered philosophies with a focus on tolerance, and (c) engaging parents as better partners in their child’s development, with students as the central focus of collaboration |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 |
|
言語 |
ja |
出版者 |
|
|
出版者 |
Hiroshima University Graduate School of Humanities and Social Sciences |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/0002040436 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
助成情報 |
|
|
|
助成機関識別子タイプ |
Crossref Funder |
|
|
助成機関識別子タイプURI |
https://doi.org/10.13039/501100001691 |
|
|
助成機関名 |
日本学術振興会 |
|
|
言語 |
ja |
|
|
助成機関名 |
Japan Society for the Promotion of Science |
|
|
言語 |
en |
|
|
研究課題番号URI |
https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-23K02413/ |
|
|
研究課題番号 |
23K02413 |
|
|
研究課題名 |
多様性を包含する学校・学級集団創出に向けた質的研究及び課題発見・解決ツールの開発 |
|
|
言語 |
ja |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1883-8200 |
書誌情報 |
ja : 学習開発学研究
en : Journal of Learning Science
号 17,
p. 13-22,
ページ数 10,
発行日 2025-03
|