ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 国際教育協力論集
  3. 27巻1号

マダガスカルの学校運営における住民参加 : 公正と透明性の観点に着目して

https://doi.org/10.15027/0002040412
https://doi.org/10.15027/0002040412
f56edf75-9fc0-4489-bba6-9c32b847ceb6
名前 / ファイル ライセンス アクション
JICE_27-1_125.pdf JICE_27-1_125.pdf (725 KB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-04-22
タイトル
タイトル マダガスカルの学校運営における住民参加 : 公正と透明性の観点に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル School Management and Community Involvement in Madagascar: Focusing on Transparency, Equity, and Participation
言語 en
作成者 アンドリアリニアイナ, ファナンテナナ リアナスア

× アンドリアリニアイナ, ファナンテナナ リアナスア

ja アンドリアリニアイナ, ファナンテナナ リアナスア

en ANDRIARINIAINA, Fanantenana Rianasoa

Search repository
澤村, 信英

× 澤村, 信英

ja 澤村, 信英

en SAWAMURA, Nobuhide

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 Copyright (c) 2024 広島大学教育開発国際協力研究センター
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study explores transparency, equity, and participation in community involvement in school management in Madagascar. Over the past few decades, school management in African countries has been shifting from traditional local communities to more institutionalized structures. Madagascar has a long tradition of community involvement through parents’ associations that have been supporting public schools through classroom building and teachers’ salaries payment among other activities. This community is currently evolving into new forms. This study seeks to capture local stakeholders’ perceptions of transparency and its effects on equity and participation in light of this transition. Fieldwork was conducted in the Analamanga and SAVA regions, for a total period of four weeks in February and March 2024.
Key findings showed that although full integration of members from outside of the school community, as stated by FEFFI bylaws, is not yet achieved, some schools successfully integrated former parents and traditional authorities such as the chief of villages in their boards. For some, it brings the community closer to the school, while for others, such integration becomes a burden.
The transition from a traditional community to a more institutionalized organization enhanced transparency at the school level. On the other hand, the same transparency unexpectedly exacerbated inequity among students in certain contexts, when measures to give some advantages to the most vulnerable became public. On the other hand, a lack of transparency from higher authorities, existing divisions within communities, and the school’s location contributed to inequity between schools.
The inclusion of outsiders in the school community does not necessarily mean including the most vulnerable groups, whose voices remain unheard. Instead, it shifts responsibility to the community while retaining control of public schools, placing an additional burden on the community and limiting certain groups’ participation. Over the past decade, the discourse on free education in Madagascar has led to a shift in education funding from parental contributions to donor funding, raising concerns about long-term sustainability. In this context, low-fee public education, rather than free education, could promote greater sustainability and engagement from community members.
言語 en
出版者
出版者 広島大学教育開発国際協力研究センター
言語 ja
出版者
出版者 Center for the Study of International Cooperation in Education
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040412
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-22H00079/
研究課題番号 22H00079
研究課題名 SDGsと教育行財政に関する比較研究
言語 ja
研究課題名 Comparative Study of SDGs and Education Finance/Administration
言語 en
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1344-2996
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 1344-7998
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11281847
書誌情報 ja : 国際教育協力論集
en : Journal of international cooperation in education

巻 27, 号 1, p. 125-139, ページ数 15, 発行日 2024-10-31
見出し
大見出し 研究ノート/調査報告
言語 ja
見出し
大見出し Research Note
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-21 05:10:34.027014
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3