ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 18号

特別支援学校における学校運営協議会を通したカリキュラム・マネジメントの実践 : ファシリテーションのスキルを活用した企画・運営と分析

https://doi.org/10.15027/49078
https://doi.org/10.15027/49078
19f45c42-7c3e-4c2d-a184-1838d714344c
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_18_37.pdf CSNERP_18_37.pdf (1.5 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 特別支援学校における学校運営協議会を通したカリキュラム・マネジメントの実践 : ファシリテーションのスキルを活用した企画・運営と分析
言語 ja
タイトル
タイトル Curriculum management at a special support school by the School Management Council : Analysis of planning and management utilizing facilitation skills
言語 en
作成者 久保, 真喜子

× 久保, 真喜子

ja 久保, 真喜子

en Kubo, Makiko

Search repository
東内, 桂子

× 東内, 桂子

ja 東内, 桂子

en Higashiguchi, Keiko

Search repository
竹林地, 毅

× 竹林地, 毅

ja 竹林地, 毅

en Chikurinji, Takeshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 カリキュラム・マネジメント
主題
主題Scheme Other
主題 学校運営協議会
主題
主題Scheme Other
主題 ファシリテーション
主題
主題Scheme Other
主題 curriculum management
主題
主題Scheme Other
主題 School Management Council
主題
主題Scheme Other
主題 facilitation
内容記述
内容記述 特別支援学校小学部・中学部学習指導要領(文部科学省,2017)(以下,新学習指導要領とする。)では、未来の創り手である子供たちに必要な資質・能力を育成するため、学校と社会が連携・協働していくことや、社会に開かれた教育課程の実施が示された。また、教育課程の改善を軸とした学校教育の改善・充実の循環を生み出すカリキュラム・マネジメントの重要性も示された。一方、広島県においては、平成31(2019)年4月より、すべての県立学校が社会と連携・協働していくために、学校運営協議会を設置したコミュニティ・スクールとなった。 本報告では、広島県立呉南特別支援学校のカリキュラム・マネジメントの取組の現状やファシリテーションのスキルを活用した学校運営協議会の企画・運営による学校教育の改善・充実を目指した実践について報告する。
言語 ja
内容記述
内容記述 The revised elementary and lower secondary Courses of Study for special support schools (2017) calls for cooperation and collaboration between schools and their communities, and the implementation of curriculums that are open to society, with an aim to cultivate necessary qualities and abilities in children who are creators of the future. In addition, the documents indicate the pivotal importance of curriculum management, which creates a virtuous circle of improvement and enhancement of education in schools. In this regard, as of April 2019, “community schools" were established in Hiroshima Prefecture by the School Management Council to promote collaboration and cooperation between all prefectural-run schools and their communities. This report describes the current state of curriculum management initiatives at Hiroshima Prefectural Kure-Minami Special Support School and the practices aimed at enhancing and improving education via planning and operations of the School Management Council, utilizing facilitation skills.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/49078
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-5406
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12383831
開始ページ
開始ページ 37
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University

号 18, p. 37-47, 発行日 2020-03-01
見出し
大見出し 実践研究
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 49078
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:34:10.436599
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3