ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 18号

教師にとっての「障害者」とは誰か : A市B高校の社会科教師C先生を事例として

https://doi.org/10.15027/49059
https://doi.org/10.15027/49059
ca699f57-f7dd-4f12-acec-add392770fdf
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_18_11.pdf CSNERP_18_11.pdf (886.9 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 教師にとっての「障害者」とは誰か : A市B高校の社会科教師C先生を事例として
言語 ja
タイトル
タイトル Who is the“ Persons with disabilities" for teachers? : A case study of social studies teacher at a Japanese high school
言語 en
作成者 久保, 美奈

× 久保, 美奈

ja 久保, 美奈

en Kubo, Haruna

Search repository
川口, 広美

× 川口, 広美

ja 川口, 広美

en Kawaguchi, Hiromi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 インクルーシブ教育
主題
主題Scheme Other
主題 教科教育
主題
主題Scheme Other
主題 社会科教育
主題
主題Scheme Other
主題 社会モデル
主題
主題Scheme Other
主題 障害
主題
主題Scheme Other
主題 Inclusive education
主題
主題Scheme Other
主題 subject education
主題
主題Scheme Other
主題 social studies education
主題
主題Scheme Other
主題 social model
主題
主題Scheme Other
主題 disability
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 インクルーシブ教育が進められる中で、「合理的配慮」や「授業のユニバーサルデザイン」が注目されるようになった。しかしながら、それら実践や研究は「方法の目的化」に陥りやすく、子どもの困難を生み出す教師の「教育観」が省みられることはほとんどない。それゆえに、本研究ではA市B高校の社会科教師であるC先生を事例に、教師の教育観によって「障害者」が生じる構造を描き出す。なお、本研究では障害の「社会モデル」に関する知見を踏まえ、教育における「障害」を教師の「教育観」と「子どもの状態」の間で生じる問題と捉えている。 調査については、2019年6月の2週間の間、C先生と調査者の対面による約30分間のインタビュー調査と、夜間コース再履修クラスの2週間の授業観察を実施した。分析の結果、C先生が教育を行う上で子どもに対し感じる課題は、発達障害などの障害名と共に語られるものではなく、C先生の「教育観」を基準にみとることができるものであることが明らかとなった。このような「教育観」を視野に入れた「障害」認識は、より幅広いインクルーシブ教育実践の可能性を開く。
言語 ja
内容記述
内容記述 While the inclusive education was advanced, “reasonable accommodation" and “Universal design of classes" would be noticed. However, these practices and research are prone to“ objectification of the method" and rarely neglect the“ view of education" of teachers who create children’s difficulties. Therefore, this study picked up a case of C, a social studies teacher of B high school in A city, and focused on how she perceive the definition of “handicapped person". To analyse the data, we uses the frameworks “social model" and thus “disability" could be interpreted as a problem which arises between“ view of education" and“ condition of the child" of the teacher. On the investigation, we conducted 30 minutes face-to-face interview with C and classrom observation of the night course retaking class for two weeks. As a result of the analysis, it became clear that the problem which teacher C sensed for the child in the education was not told with the failure name such as developmental disorder, and it was possible to look at“ view of education" of teacher C as a standard. Such “disablity" recognition with a view to“ view of education" opens the possibility of wider inclusive education practice.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/49059
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-5406
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12383831
開始ページ
開始ページ 11
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University

号 18, p. 11-18, 発行日 2020-03-01
見出し
大見出し 原著
言語 ja
見出し
大見出し Original Articles
言語 en
旧ID 49059
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:33:44.579314
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3