WEKO3
アイテム
育児経験を経た保育者の保育実践意識の変容過程 : 保育者へのインタビューのTEMによる質的分析
https://doi.org/10.15027/51500
https://doi.org/10.15027/515006bcd2ff8-0e55-4bb4-b98d-e81bc923ca5d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 育児経験を経た保育者の保育実践意識の変容過程 : 保育者へのインタビューのTEMによる質的分析 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Transformation Process of Kindergarten Teacher’s Consciousness of Child Care Practice after Child Care Experience: A Qualitative Analysis of Interview with Kindergarten Teachers Using TEM | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
田中, 文昭
× 田中, 文昭
× 七木田, 敦
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2021 幼年教育研究年報編集委員会 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | parenting experience | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | TEM | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | behavours of child care practices | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | view of child care | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | child care practice | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to clarify the pathways through which the perceptions and behaviours of child care practices are transformed when kindergarten teachers have experienced raising their own children. Semi-structured interviews were conducted with four kindergarten teachers who had children, and the data was analyzed using TEM. The results revealed three things: 1) The experience of raising their own children under the age of three enabled them to better understand parents by empathizing with their perspectives and the current condition of child-rearing; 2) Through contact with various people as parents, the kindergarten teachers became aware of the different ways of thinking and seeing as parents, and reaffirmed the importance of seeing each child as an individual. 3)Interaction with their younger colleagues prompted the kindergarten teachers who had experienced child-rearing at home to reflect on their child care practices. By doing so, they were able to understand that being close to the parents’ feelings would lead to being close to the children’s feelings. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本稿は2020年5月の日本保育学会第73回大会において,その一部を発表した。 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/51500 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 0388-3078 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN00246110 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 73 | |||||||||||||
書誌情報 |
幼年教育研究年報 The Annual of research on early childhood 巻 43, p. 73-81, 発行日 2021-10-15 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Original Articles | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 51500 |