ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島平和科学
  3. 35巻

ドイツの平和教育の考察 : ギムナジウムでの調査を中心に

https://doi.org/10.15027/38047
https://doi.org/10.15027/38047
c97eae19-3438-4d43-898d-54c4e3518866
名前 / ファイル ライセンス アクション
hps_35_43.pdf hps_35_43.pdf (412.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル ドイツの平和教育の考察 : ギムナジウムでの調査を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on Peace Education in Germany : By the Surveys at German Gymnasiums
言語 en
作成者 村上, 登司文

× 村上, 登司文

ja 村上, 登司文

en Murakami, Toshifumi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2013 広島大学平和科学研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The aim of this paper is to clarify how peace education is performed at schools in Germany, and what is the peace consciousness of German students in gymnasiums. The viewpoint of this analysis is what war memory, by whom and how does it pass to the students. How does the memory influence students’ attitude toward war and peace.   Germany and Japan are the same defeated nations in the Second World War. Now the both nations are internationally regarded as highly peaceful ones. But the rates of the experience to have heard about the last war from their family members (parents or grandparents) are different among the student of both countries.   The knowledge acquired by this research through interviews and questionnaire is as follows: (1) German students have high motivation toward peace building. However, their anti-war peace consciousness is not so high as Japanese students. (2) Education for reflections on the Nazis era is carried out in German history and Holocaust education at schools. (3) The ruins of the Nazis’ time are preserved and many explanation panels on that time are installed on streets, which are used in extracurricular studies. (4) 20 years after the reunification of Germany have passed now, the influences of the former east and west blocks have hardly remained in peace consciousness of the students.   The students study the history of German aggression like Holocaust and Nazis’ invasion, but it can become a pride for them not as a shame to Germany. For the students, such education is regarded as a useful risk management to become democratic German citizens not to form the people of a totalitarians country like the former Nazis days.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、平成23年度~25年度科学研究費補助金、基盤研究(C)「平和構築の教育における学校と地域社会の協働についての比較社会学的研究」(課題番号:23531119)の研究成果の一部です。
出版者
出版者 広島大学平和科学研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/38047
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0386-3565
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00213938
開始ページ
開始ページ 43
書誌情報 広島平和科学
Hiroshima Peace Science

巻 35, p. 43-65, 発行日 2013
旧ID 38047
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 09:54:10.777599
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3