ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学日本語教育研究
  3. 25号

中国語を母語とする上級日本語学習者の聴解における視覚的情報の効果 : キーワードと静止画を用いた実験的検討

https://doi.org/10.15027/45603
https://doi.org/10.15027/45603
f2d4f52a-7df1-4fe4-95f7-5489a42d13dd
名前 / ファイル ライセンス アクション
HUNihongoKyoikuKenkyu_25_45.pdf HUNihongoKyoikuKenkyu_25_45.pdf (796.5 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 中国語を母語とする上級日本語学習者の聴解における視覚的情報の効果 : キーワードと静止画を用いた実験的検討
言語 ja
タイトル
タイトル Effects of Visual Cues during Listening Comprehension with Chinese Learners of Advanced Japanese: An Experimental Study on Images and Key Words
言語 en
作成者 韓, 暁

× 韓, 暁

ja 韓, 暁

en Han, Xiao

Search repository
石川, 裕大

× 石川, 裕大

ja 石川, 裕大

en Ishikawa, Yusuke

Search repository
李, 雪寧

× 李, 雪寧

ja 李, 雪寧

en Li, Xue-ning

Search repository
葉, 夢珂

× 葉, 夢珂

ja 葉, 夢珂

en Ye, Meng-ke

Search repository
若泉, 英里

× 若泉, 英里

ja 若泉, 英里

en Wakaizumi, Eri

Search repository
松見, 法男

× 松見, 法男

ja 松見, 法男

en Matsumi, Norio

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
主題
主題Scheme Other
主題 中国人上級学習者
主題
主題Scheme Other
主題 文章聴解
主題
主題Scheme Other
主題 視覚的手がかり
主題
主題Scheme Other
主題 静止画呈示
主題
主題Scheme Other
主題 キーワード呈示
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Many studies have confirmed that visual cues provide considerable help to language learners in listening comprehension. However. no conclusion has yet been reached as to whether images or text are more effective as visual cues. The purpose of the present study was to examine and compare the different effects between verbal (text) and non-verbal (images) cues on listening comprehension. Twenty Chinese learners of advanced Japanese were divided into an image group or text group. Participants in the two groups were asked to examine related images or key words. while listening to the reading of three short articles in Japanese, each lasting around 1 minute. After one article was finished. the participants were asked to recall the content of the article in their mother tongue (LI) by writing it down immediately. They then answered true or false questions about the general ideas presented in the article. From a comparison of the test results of the two groups, the following conclusions were made. For these language learners who were proficient in Japanese. the image cues and text cues had almost have same effect in terms of listening comprehension. However. the image cues were clearly more effective than text cues in remembering the general ideas expressed in the article.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45603
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-7226
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11531831
開始ページ
開始ページ 45
書誌情報 広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University

号 25, p. 45-50, 発行日 2015-03-25
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Articles
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 02:59:32.981063
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3