WEKO3
アイテム
文学作品の「読みの理解」に関する基礎的研究 : 学習評価のねらいと課題を中心に
https://doi.org/10.15027/51606
https://doi.org/10.15027/51606bcdf1d97-c6a3-45c5-b41d-aa96a3f05747
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 文学作品の「読みの理解」に関する基礎的研究 : 学習評価のねらいと課題を中心に | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | A Basic Study on “Reading Comprehension" of Literary Works: Concerning the aims and tasks of learning assessment | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 作成者 |
木村, 穂乃香
× 木村, 穂乃香
× 山元, 隆春
|
|||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
| 権利情報 | ||||||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2021 人間社会科学研究科 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Japanese language education | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Reading Comprehension | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | assessment | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 国語科教育 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 読みの理解 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 学習評価 | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to propose a perspective for questioning the framework of “Reading Comprehension" in learning to read literary works. For this purpose, we first rethought the “Reading Comprehension" of literary works from three theoretical perspectives: literary theory, literary education theory, and learning assessment theory. Next, based on the three theoretical positions, I proposed a framework for “Reading Comprehension" of literary works. Finally, I took up practical examples of teaching literary works and reexamined “Reading Comprehension" using the proposed framework. In order to shape the “Reading Comprehension" in the midst of diverse literary works, diverse approaches to reading, and diverse learners, it is necessary to set goals from the perspective of “changing learners’ perceptions," to plan instruction using both intrinsic and extrinsic approaches, and to evaluate learners’ responses while contrasting and reflecting on the approaches in instruction. It is essential to evaluate the learners’ responses while contrasting and reflecting on the approaches, to improve the instruction, and to provide feedback to the learners. | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/51606 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||
| 開始ページ | 71 | |||||||||||||
| 書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 2, p. 71-77, 発行日 2021-12-23 |
|||||||||||||
| 旧ID | 51606 | |||||||||||||