ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 1号

識字運動と『部落解放文学賞』 : 部落解放文学賞入選作の分析を中心に

https://doi.org/10.15027/50229
https://doi.org/10.15027/50229
e1fd1831-8cae-46c3-b45e-8f859dd976ef
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_470.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_1_470.pdf (651.4 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 識字運動と『部落解放文学賞』 : 部落解放文学賞入選作の分析を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル Literacy Movement and Buraku Liberation Literary Award: Focusing on the analysis of selected works for the Buraku Liberation Literature Award
言語 en
作成者 後藤田, 和

× 後藤田, 和

ja 後藤田, 和

en Gotoda, Izumi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科
主題
主題Scheme Other
主題 Literacy movement
主題
主題Scheme Other
主題 Buraku Liberation Literature Award
主題
主題Scheme Other
主題 Buraku Liberation Movement
主題
主題Scheme Other
主題 Non-literate Difference
主題
主題Scheme Other
主題 識字運動
主題
主題Scheme Other
主題 部落解放文学賞
主題
主題Scheme Other
主題 部落解放運動
主題
主題Scheme Other
主題 非識字者差別
内容記述
内容記述 This paper aims to reconsider the relationship between the literacy movement and the "Buraku Liberation Literature Award" by analyzing the works selected for the Buraku Liberation Literature Award. The literacy theorists in the movement for liberation of Buraku, who regarded the accumulation of practices by illiterate people as an act of reclaiming letters and an expression of human sensibility. The sociolinguist Hidenori Kadoya, on the other hand, severely criticized such literacy movements, which are based on the liberation of Buraku, for reproducing a structure of discrimination through the excessive praise of illiterate people and illiterate society and the sanctification and taboo of illiteracy. In addition, many of the essays written by people in literacy classes expressed "longing" for a literate society, "chagrin" at having been illiterate, and "joy" at having learned to write. Kadoya argues that the illiterates themselves unconsciously affirm the causes of discrimination and identify with the values of the majority. However, in the expressions of illiterates who learned to write in literacy classes, there is an expression that captures the consciousness and discriminatory structure of the illiterates. That is the poetry expressed by the students of the literacy classes, including the Buraku Liberation Literature Award. Although the main focus of the literacy movement has always been on the learning of characters, the students of the literacy classes have also used poetry as a form of expression to communicate their own selves and their history of confronting discrimination. It is also possible to read the possibility of questioning the issues of literacy and illiteracy and the discrimination involved in them in the form of poetry, as expressed by the learners of the literacy classes, which has not been the subject of research until now.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/50229
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2436-0333
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12909086
開始ページ
開始ページ 470
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 1, p. 470-479, 発行日 2020-12-25
旧ID 50229
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 10:38:22.143966
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3