Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
質的データ分析法としてのSCATとうえの式質的分析法の比較 : 幼稚園長のインタビューデータから |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
A Comparison of SCAT and Ueno’s Qualitative Analysis as the Qualitative Data Analysis: A Study of Interview Data from a Kindergarten Director |
|
言語 |
en |
作成者 |
中坪, 史典
濱名, 潔
淀澤, 真帆
加藤, 望
田島, 美帆
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Qualitative Data Analysis |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
SCAT |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Ueno’s Qualitative Analysis |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Interview Data |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
質的データ分析 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
うえの式質的分析法 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
インタビューデータ |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
The purpose of this study is to compare the characteristics of SCAT (Steps for Coding and Theorization) and Ueno’s qualitative analysis as a form of qualitative data analysis applied to interview data from a kindergarten director. The subject and methods of the study are as follows. (1) We interviewed the director of Kindergarten A. (2) The research question asked why he started to run the child-based kindergarten. (3) We analyzed the interview data using SCAT. (4) We also analyzed the interview data using Ueno’s qualitative analysis. (5) We compared their characteristics. The analyses made the following points clear. First, the SCAT is characterized by the decontextualisation of the segmented text, step by step. By contrast, Ueno’s qualitative analysis is marked by its recontextualization through the mapping and charting of metadata. Second, when we use SCAT, we need to understand the theory of qualitative inquiry and must read the text over and over, analyzing it over time. However, the intellectual excitement when we discover the inherent meaning in the text is great. However, Ueno’s qualitative analysis is superior in terms of cost performance, time saved, and energy savings, though it does not convert qualitative data into words. With this approach, the intellectual excitement we felt when we discovered the meaning inherent in a text was not as great as when using SCAT. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/48505 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1346-5562 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11625039 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
9 |
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
号 68,
p. 9-18,
発行日 2019-12-20
|
旧ID |
48505 |