WEKO3
アイテム
戦後教員養成の出発における「教育原理」の導入に関する研究 : 東北大学初代教育学部長細谷恒夫の理念と学科課程案から
https://doi.org/10.15027/44805
https://doi.org/10.15027/44805d3e0716b-9430-418d-a20d-dcdbbcedd2bd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 戦後教員養成の出発における「教育原理」の導入に関する研究 : 東北大学初代教育学部長細谷恒夫の理念と学科課程案から | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | The Implementation of the“ Principle of Education" in Teacher Education Programs in Post-War period: Focusing on the Concept and Curriculum designed by Tsuneo Hosoya, the First Director of the Department of Education of Tohoku University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
久恒, 拓也
× 久恒, 拓也
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Teacher Training in the University | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Post War | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Educational philosophy | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Curriculum | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Principle of Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 大学における教員養成 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 戦後 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育理念 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | カリキュラム | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 教育原理 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | The aim of this study is to elucidate what kind of curriculum was designed for post-World War II teacher education. The focus lies on Tohoku University’s Department of Education. I look at the role of the “principle of education" in teacher education program. The department is the nationwide organization that was created by the incorporation of normal school that is the organization of compulsory teacher training into imperial university. Looking the situation in the context of the reform period, the creation of the department represented an ideal leader in “teacher training in universities" because the university could provide high-quality instructor education, and it was based in a research university. The following two points were revealed. (1) “Principle of education" was emphasized by requiring rather junior course than senior course. (2) Hosoya plan had the feature that it imposes many subjects related to teacher teaching on students. In fact, however, the curriculum with many free elective subjects was implemented. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/44805 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5562 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11625039 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 41 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science 号 66, p. 41-49, 発行日 2017-12-22 |
|||||||||
旧ID | 44805 |