| Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
| 公開日 |
2023-03-18 |
| タイトル |
|
|
タイトル |
小学5、6年生における時間、距離、速さの概念の理解 |
|
言語 |
ja |
| タイトル |
|
|
タイトル |
Understanding of concepts about duration, distance, and speed in fifth-and sixth-grade children |
|
言語 |
en |
| 作成者 |
森田, 愛子
岡部, 直実
谷村, 亮
三宅, 幹子
小嶋, 佳子
永瀬, 美帆
松田, 文子
|
| アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
時間 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
距離 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
速さ |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
関係概念 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
児童 |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Duration |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Distance |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Speed |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Relational concepts |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
School children |
| 主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
370 |
| 内容記述 |
|
|
内容記述 |
Forty-one 5th-grade and 43 6th-grade children were confronted with the task of determining which of two cars ran farther, faster, or for a longer amount of time solely based on the information provided about the relations on the other two dimensions. In each problem, the information as premise was presented in the form of two sentences and there were three other sentences as answer options. The participants took part in two kinds of task. In the qualitative task, the information as premise included no numerical values, while in the quantitative task, they were included. The main results were as follows : (a) The quantitative task was easier than the qualitative task. (b) The task performances were better in the 6th-graders than in the 5th-graders. (c) Judging about time based on both the proportional relation with distance and the inversely proportional relation with speed was most difficult. (d) The performances in the qualitative task seemed to predict considerably well the achievements in math "speed". |
|
言語 |
en |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科 |
| 出版者 |
|
|
出版者 |
国立情報学研究所 |
| 言語 |
|
|
言語 |
jpn |
| 資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
| 出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
| ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/18436 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1346-5562 |
| 収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11625039 |
| 開始ページ |
|
|
開始ページ |
419 |
| 書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
号 50,
p. 419-428,
発行日 2002-02-28
|
| 旧ID |
18436 |