WEKO3
アイテム
教員志望学生にみる社会科授業分析力の向上とその効果 : 社会系(地理歴史)教科指導法の受講生を手がかりに
https://doi.org/10.15027/35353
https://doi.org/10.15027/35353158e7d53-b062-4f8e-a32f-4e0fb0cf4027
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | 教員志望学生にみる社会科授業分析力の向上とその効果 : 社会系(地理歴史)教科指導法の受講生を手がかりに | |||||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||||||
| タイトル | ||||||||||||||
| タイトル | A Study on the Improvement of the Lesson Analysis Ability and its Effects by the Pre-servise Teachers : A Case Study of the Students Who Take the Class of "Teaching Method of Geography and History Education" | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 作成者 |
岡田, 了祐
× 岡田, 了祐
× 草原, 和博
|
|||||||||||||
| アクセス権 | ||||||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Social Studies | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Teacher Education | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | Lesson Analysis Ability | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 社会科教育 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 教師教育 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||||||
| 主題 | 授業分析力 | |||||||||||||
| 主題 | ||||||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||||||
| 主題 | 370 | |||||||||||||
| 内容記述 | ||||||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to examine the improvement and its effect of the lesson analysis ability in the teacher training program of social studies. In this papar, we analyze the interviews with the 3 students who have finished the teaching method class. As a result, it became clear that the factors which improve the lesson analysis ability are as follows: 1) the feedback of the students' outstanding analysis report, 2) the demonstration of the instructors' analysis model, and 3) the assignment of the comparative analysis on the similar lessons. Furthermore, the their improvement shows some effects: 1)the understanding of the purposes of the lesson analysis, 2) the ambition for the criterionreferenced lesson development, and 3) the construction of the Social Studies theory supporting the lesson development. | |||||||||||||
| 言語 | en | |||||||||||||
| 出版者 | ||||||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
| 言語 | ||||||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
| ID登録 | ||||||||||||||
| ID登録 | 10.15027/35353 | |||||||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
| 収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
| 収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||
| 開始ページ | ||||||||||||||
| 開始ページ | 61 | |||||||||||||
| 書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 62, p. 61-70, 発行日 2013-12-20 |
|||||||||||||
| 旧ID | 35353 | |||||||||||||