WEKO3
アイテム
翻訳タスクにおける思考発話法の反作用 : 翻訳のプロセス研究のための基礎的研究
https://doi.org/10.15027/26081
https://doi.org/10.15027/26081306119cd-8e6b-4087-bd41-f05dc0afaa71
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 翻訳タスクにおける思考発話法の反作用 : 翻訳のプロセス研究のための基礎的研究 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | Reactivity of Think-Aloud Protocols on Translation Task : Fundamental study for the study on translation process | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
石原, 知英
× 石原, 知英
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | think-aloud protocols (TAP) | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | reactivity | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | transaltion | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 思考発話法 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 反作用 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 翻訳 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||
| 主題 | 140 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | NDC | |||||||||
| 主題 | 800 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述 | Although the reactivity of think-aloud protocols (TAP) has been pointed out, that is the act of how thinking aloud potentially affects the task itself, TAP has been employed in most studies of the translation process. The present study empirically addresses the effects of TAP during translation tasks on 1) translation quality, 2) text comprehension, 3) time consumed and 4) participants' perception. Participants were 22 university students exposed to the translation tasks with three types of materials: poetic, narrative and expository text. Results indicate that reactivity does not play a significant role in the task of translation, regardless of the participants' perception. Though the validity of TAP has been proven, the quality and quantity of the verbal reports gathered with the TAP method will need to be examined henceforth. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15027/26081 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 183 | |||||||||
| 書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 57, p. 183-191, 発行日 2008-12-26 |
|||||||||
| 旧ID | 26081 | |||||||||