WEKO3
アイテム
中国語-日本語間で生じる言語内・言語間ストループ効果の検討 : 中国語を母語とする初級の日本語学習者を対象として
https://doi.org/10.15027/22781
https://doi.org/10.15027/227812492d2d2-1ad8-4933-b834-84fd85ba3ff2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 中国語-日本語間で生じる言語内・言語間ストループ効果の検討 : 中国語を母語とする初級の日本語学習者を対象として | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | A Study of Intra- and Inter-Lingual Stroop Effects between Chinese and Japanese : For Chinese Students in the Beginning Class of Japanese | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
松見, 法男
× 松見, 法男
× 蔡, 鳳香
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Intra- and inter-lingual Stroop tasks | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | second language | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Chinese | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Japanese | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | concept mediation hypothesis | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 言語内・言語間ストループ課題 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 第二言語 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中国語 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 日本語 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 概念媒介仮説 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 810 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 820 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | An experimental study was carried out to investigate how Chinese students learning Japanese process two languages (native and second language), using intra- and inter-lingual Stroop tasks. The participants were fifteen Chinese-speaking college students learning Japanese as a second language in Japan. They were in the beginning class of Japanese and were preparing for the fourth level of The Japanese-Language Proficiency Test. On intra- and inter-lingual Stroop tasks, the participants were required to name the colors of the words while ignoring the words. On intra-lingual Stroop task, the language of the words was the same as that of the response; on inter-lingual Stroop task, the language of the words was the different from that of the response. The patterns of intraand inter-lingual Stroop interference suggested that students of the beginning class of Japanese have the concept-mediated pathway by processing two languages. These results were also discussed from the viewpoint of where the interference may occur. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/22781 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 181 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 56, p. 181-186, 発行日 2007-12-28 |
|||||||||||||
旧ID | 22781 |