ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
  3. 55号

第二言語の文記憶におけるメロディー呈示の効果

https://doi.org/10.15027/18327
https://doi.org/10.15027/18327
563daf95-54ef-45f6-b68c-72926e6afa0c
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA11618725_55_225.pdf AA11618725_55_225.pdf (428.2 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 第二言語の文記憶におけるメロディー呈示の効果
言語 ja
タイトル
タイトル Effiects of melody presentation on memory of sentences in a second language
言語 en
作成者 松見, 法男

× 松見, 法男

ja 松見, 法男

en Matsumi, Norio

Search repository
鈴木, 五月

× 鈴木, 五月

ja 鈴木, 五月

en Suzuki, Satsuki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 second language
主題
主題Scheme Other
主題 melody presentation
主題
主題Scheme Other
主題 memory of sentences
主題
主題Scheme Other
主題 literal and semantic levels
主題
主題Scheme Other
主題 automatical processing
主題
主題Scheme Other
主題 第二言語
主題
主題Scheme Other
主題 メロディー呈示
主題
主題Scheme Other
主題 文記憶
主題
主題Scheme Other
主題 逐語的・意味的水準
主題
主題Scheme Other
主題 自動処理
主題
主題Scheme NDC
主題 800
内容記述
内容記述 The melody presentation can facilitate recall of sentences in a first language. This study was planned to investigate whether the same effect would be observed in second language learning. A 2×4 factorial design was used in the experiment. The first independent variable was type of auditory presentation in which the learners of Japanese have to listen to a Japanese song constructed from 3 verses either with melody or without melody. The second independent variable was periods of the free-recall test of the sentences: after the first-trial, second-trial, fifth-trial in the listening session (three immediate tests), and after 18 minutes from the fifth-trial (one delayed test). Three aspects of the sentence memory were adopted as dependent variables: sentence memory on both the literal level and the semantic level, and memory of the word order in each sentence. The main results were as follows: in three aspects of the sentence memory, (a) recall performance of learning Japanese sentences both with and without melody presentation were increased from the first trial to fifth trial, and were not decreased from the fifth trial to delayed test, and (b) learning of Japanese sentences with melody presentation had not better recall than that without melody presentation. It was suggested that the melody might not play the role as retrieval cues in second language learning. These findings were discussed from viewpoint of automaticity of language processing.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/18327
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5554
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11618725
開始ページ
開始ページ 225
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education

号 55, p. 225-231, 発行日 2007-03-28
旧ID 18327
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 05:36:55.279699
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3