ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
  3. 53号

第二言語としての手話の語彙学習における視・空間短期記憶の役割

https://doi.org/10.15027/18270
https://doi.org/10.15027/18270
f9e4b035-e6d4-4ae6-8872-0145a5334606
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004239482.pdf KJ00004239482.pdf (759.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 第二言語としての手話の語彙学習における視・空間短期記憶の役割
言語 ja
タイトル
タイトル Role of visuo-spatial short-term memory on vocabulary learning of Sign Language as a second language
言語 en
作成者 松見, 法男

× 松見, 法男

ja 松見, 法男

en Matsumi, Norio

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 手話
主題
主題Scheme Other
主題 第二言語
主題
主題Scheme Other
主題 語彙学習
主題
主題Scheme Other
主題 視・空間短期記憶
主題
主題Scheme Other
主題 手話単語のイメージ性と動作幅
主題
主題Scheme Other
主題 Sign Language
主題
主題Scheme Other
主題 second language
主題
主題Scheme Other
主題 vocabulary learning
主題
主題Scheme Other
主題 visuo-spatial short-term memory
主題
主題Scheme Other
主題 imagery and moving wideness of Sign Language words
主題
主題Scheme NDC
主題 800
内容記述
内容記述 Two experiments were designed to investigate a role of visuo-spatial short-term memory on vocabulary learning of Sign Language as a second language. The subjects having no experiences of Sign Language learning were required to encode Sign Language new words by associating with their meaning (presented in Japanese words) in both experiments. A2×2×3 factorial design was used in experiment 1: the first variable was with or without spatial concurrent task, the second was high- or low-imagery of the Sign Language words (from Matsumi's list, 2000), and the third was trial numbers of paired associate learning. A2×2×3 factorial design was used in experiment 2: the first variable was with or without visuo concurrent task, the second was wide- or narrow- moving of the Sign Language words, and the third was trial numbers of paired associate learning. The main results were as follows: (a) visuo concurrent task interrupted encoding of Sign Language new words, but spatial concurrent task did not, and (b) both imagery and moving wideness of Sign Language were critical factors in words memory. These results suggested that in contrast with phonological short-term memory which is important for speech language, the visuo-spatial short-term memory, especially its visual component, plays an important role in learning Sign Language new words.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科
出版者
出版者 国立情報学研究所
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/18270
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5546
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11618725
開始ページ
開始ページ 211
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education

号 53, p. 211-218, 発行日 2005-03-28
旧ID 18270
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 05:27:11.391260
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3