WEKO3
アイテム
ジョン・デューイの芸術教育論の形成に関する研究 : アルバート C.バーンズとの書簡を中心に
https://doi.org/10.15027/14333
https://doi.org/10.15027/14333a7209b25-ee5a-4e81-95e5-388e4ef50351
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | ジョン・デューイの芸術教育論の形成に関する研究 : アルバート C.バーンズとの書簡を中心に | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | A Study on the Development of John Dewey's Theory of Aesthetic Education -Based on the Content Analysis of Correspondence Between Dewey and Barnes- | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
中村, 和世
× 中村, 和世
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | ジョン・デューイ | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 芸術教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アルバート C.バーンズ | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 書簡 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | John Dewey | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Aesthetic Education | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Albert C.Barnes | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Correspondence | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This paper is about the influence of Albert C. Barnes on the development of John Dewey's theory of aesthetic education. Based on the content analysis of correspondences between Barnes and Dewey from 1917 to 1934, their relationship is discussed regarding two questions. One question is concerned about the psychological aspect of their relationship; what kind of personal relationship did they develop? They developed mutually intimate and sincere relationship, which helped them exchange and form their theories of aesthetic education. Another question is concerned about Barnes's theoretical support for Dewey's development of aesthetics. This study reveals that the support given by Barnes to Dewey is not only the knowledge of art, but also insightful thought on aesthetic experience, which consequently helped Dewey develop essential thoughts on his aesthetics. Such thoughts are classified into five topics: the knowledge of art, form of art, objectivity in taste, criticism, and reproductive aspect of an experience of art. It is concluded that with Barnes who agreed with Dewey's theory that the interaction between the live animal and the environment is fundamental to aesthetic education, Dewey was able to carry out his study of naturalistic humanism further in the field of art. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/14333 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1346-5546 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11618554 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 123 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development 号 54, p. 123-132, 発行日 2006-03-28 |
|||||||||
旧ID | 14333 |