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  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学現代インド研究 : 空間と社会
  3. 1号

台頭する2000年代のインド自動車工業とその空間構造 <論説>

https://doi.org/10.15027/31424
https://doi.org/10.15027/31424
5c0a9c66-c145-4a88-b143-025be56b0f21
名前 / ファイル ライセンス アクション
J-ContempIndiaStud-SpaceSoc-HiroshimaUniv_1_1.pdf J-ContempIndiaStud-SpaceSoc-HiroshimaUniv_1_1.pdf (768.1 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 台頭する2000年代のインド自動車工業とその空間構造 <論説>
言語 ja
タイトル
タイトル Spatial Dynamism of the Indian Automobile Industry in the Rapid Growth Period of the 2000s <Article>
言語 en
作成者 友澤, 和夫

× 友澤, 和夫

ja 友澤, 和夫

en Tomozawa, Kazuo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2011 広島大学現代インド研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 自動車工業
主題
主題Scheme Other
主題 既存の自動車工業集積地
主題
主題Scheme Other
主題 特別カテゴリー州
主題
主題Scheme Other
主題 インド
主題
主題Scheme Other
主題 the automobile industry
主題
主題Scheme Other
主題 existing agglomerations of the automobile industry
主題
主題Scheme Other
主題 special category states
主題
主題Scheme Other
主題 India
主題
主題Scheme NDC
主題 290
内容記述
内容記述 本稿は, 中国やブラジルと並んで自動車工業国の新興国(BICs)として台頭しているインドを対象に, 2000年代における同工業の動向と空間構造を明らかにすることを目的とした。同国では小型乗用車を中心に自動車市場が急速に拡大しており, 各メーカーは相次いで新規の投資を実行している。それは自動車工場の新規立地として空間的には発現しており, 2つの傾向が見いだされた。1つは, 既存の自動車工業集積地(NCR, チェンナイ, プネーなど)の郊外に開発されている工業団地への立地であり, その外延的拡大をもたらしている。いま1つは, 立地に際して多大な恩典が付与される特別カテゴリー州(ウッタラカンド州とヒマーチャル・プラデーシュ州)への展開であり, この時期の市場競争の激化を背景に, 立地を介して生産コストを減じることがその要因であった。そして, 第1の傾向は, 1990年代に顕著となった既存集積地への立地の延長線上にあるが, 第2の動向は従来のインドにはみられなかった新しい傾向であると捉えられた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This article is focusing on a recent development of the automobile industry and its spatial dynamism in India, which has been gaining power as a rising nation of the industry along with Brazil and China (BICs) during the first decade of the 21st century. The Indian vehicle market has rapidly expanded for the last ten years, especially in the compact car segment; therefore each car maker has invested massively in small car businesses. We found two tendencies on the location of newly established car assembly factories. The first tendency is to set up in industrial estates developed on the outskirts of the existing agglomerations of the automobile industry (NCR, Chennai and Pune). The second is the location in "special category states" (Uttarakhand and Himachal Pradesh) where new businesses can enjoy a great amount of fiscal aid from the central government. To reduce production cost through the location into such backward states is accompanied by intensification of the market competition at this time. The first tendency is thought of as the extension of the geographical convenience of the existing agglomeration that became remarkable during the period of economic liberalization in the 1990s, but the second one is a new tendency that has not been seen in India.
言語 en
出版者
出版者 広島大学現代インド研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/31424
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-8721
開始ページ
開始ページ 1
書誌情報 広島大学現代インド研究 : 空間と社会
Journal of contemporary India studies : space and society, Hiroshima University

号 1, p. 1-17, 発行日 2011-03-22
旧ID 31424
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Ver.1 2025-03-01 23:15:40.680221
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