ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 44号

エゴグラムによる自己のパーソナリティ特性の認識 : アサーティブネスの変容からとらえる

https://doi.org/10.15027/40475
https://doi.org/10.15027/40475
11ec6474-ad2a-43dd-bcf0-01ea53886b0d
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_44_151.pdf AnnEducRes_44_151.pdf (767.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル エゴグラムによる自己のパーソナリティ特性の認識 : アサーティブネスの変容からとらえる
言語 ja
タイトル
タイトル Consideration of Student’s Self-Understanding Using Egograms : From the Perspective of Changes in Assertive Behavior
言語 en
作成者 後藤, 美由紀

× 後藤, 美由紀

ja 後藤, 美由紀

en Gotou, Miyuki

Search repository
伊藤, 友美子

× 伊藤, 友美子

ja 伊藤, 友美子

en Ito, Yumiko

Search repository
中條, 和光

× 中條, 和光

ja 中條, 和光

en Chujo, Kazumitsu

Search repository
森田, 愛子

× 森田, 愛子

ja 森田, 愛子

en Morita, Aiko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,小学校6年生の児童の自己理解や対人コミュニケーション傾向に着目し,次の3点について検討した。第1に,エゴグラムを用いて児童の特徴を把握するともに,自己理解を促す働きかけを行った。第2に,児童の対人行動の特徴,特にアサーティブネスを測定し,エゴグラムとの関連を検討した。第3に,アサーティブネスに関する介入授業を実施し,行動変容が生じるかを検討した。 エゴグラムは,児童が興味を示しやすく,自己理解を深めるために有用なツールであると考えられた。アサーティブネスとの関連については,アサーティブな行動をとる児童はNPの得点が比較的高く,非主張型の児童はAの得点が比較的高かった。攻撃型の児童の中でも特に攻撃的な言動をとりやすい児童には,AおよびCPの得点が他より高い傾向があった。しかし,介入授業を行うことによって,攻撃型の児童の数は,有意ではないものの,減少した。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study investigated the self-understanding and communication style of sixth-grade students, focusing on three points. First, we used egograms to understand students’ personalities and promote their self-understanding. Second, we measured students’ assertiveness and investigated the relationship between assertive behavior and students’ egogram patterns. Third, changes in assertive behavior by intervention intended to promote reflection on one’s communication style were examined. The egogram is a potentially effective tool for increasing students’ self-understanding because the students were highly interested in egograms. Assertive students tend to score highly in the NP of egograms. Non-assertive students tend to get high scores in A. Especially aggressive students tend to get high scores in CP and A. Our intervention decreased the aggressiveness of the students who chose an aggressive style of communication.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40475
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 151
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 44, p. 151-158, 発行日 2016-03-24
旧ID 40475
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:28:32.114325
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3