ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 43号

体育科授業における技能の獲得や気付きの変容について : 跳び箱運動「台上前転」に焦点を当てて

https://doi.org/10.15027/37544
https://doi.org/10.15027/37544
d887e942-a7d8-4562-a5f3-1db4de07dc3c
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_43_69.pdf AnnEducRes_43_69.pdf (3.7 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 体育科授業における技能の獲得や気付きの変容について : 跳び箱運動「台上前転」に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル Changes in skill acquisition and recognition in gymnastics class : Focusing on the “forward roll on the buck" in vaulting box exercise
言語 en
作成者 中西, 紘士

× 中西, 紘士

ja 中西, 紘士

en Nakanishi, Hiroshi

Search repository
梅野, 栄治

× 梅野, 栄治

ja 梅野, 栄治

en Umeno, Eiji

Search repository
湯浅, 理枝

× 湯浅, 理枝

ja 湯浅, 理枝

en Yuasa, Rie

Search repository
奥川, 和永

× 奥川, 和永

ja 奥川, 和永

en Okugawa, Kazunaga

Search repository
坂田, 行平

× 坂田, 行平

ja 坂田, 行平

en Sakata, Kohei

Search repository
八反田, 耕士

× 八反田, 耕士

ja 八反田, 耕士

en Hattanda, Kouji

Search repository
垰本, 美紀

× 垰本, 美紀

ja 垰本, 美紀

en Taomoto, Miki

Search repository
大後戸, 一樹

× 大後戸, 一樹

ja 大後戸, 一樹

en Oosedo, Kazuki

Search repository
木原, 成一郎

× 木原, 成一郎

ja 木原, 成一郎

en Kihara, Seiichirou

Search repository
寄与者
姓名 坂本, 亮
姓 坂本
名 亮
寄与者
姓名 河合, 彩華
姓 河合
名 彩華
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,体育科授業の跳び箱運動において,技ができない児童ができるようになる過程で,どのようなことに気づき,どのように技能獲得をしていくのかを明らかにし,今後の跳び箱運動の学習指導における学習内容や手立てを見出すことを目的としている。本年度は,跳び箱運動の中でも「台上前転」に焦点を当てて研究を行った。広島大学附属小学校では3学年と5学年,広島大学附属東雲小学校では2学年と4学年と5学年,広島大学附属三原小学校で3学年の授業を分担して行った。   そして,それぞれの授業において,大きく技能の変容が見られた児童について学習前後の児童のパフォーマンスの比較を行い,教師がその児童の技能をどのように把握し,それに基づいて児童の実態に応じてどのように指導していったのかを』分析した。また,児童が獲得した台上前転における気付きや知識についても分析を行った。本研究により,「台上前転」の指導で,これまでの指導技術に加えて,どの学年においても重視すべき異指導技術が明らかになった。また,事例的ではあるが,個に応じた手立ての仕方の有効性が明らかになった。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research aims to clarify what students who are initially unable to perform vault moves recognize, how they acquire the necessary skills to perform them, and how the learning content and methods suitable for teaching the vaulting box exercises can be established. We focused on students who had demonstrated changes in ability during the class, comparing their performance before and after the class, analyzing how the teacher understood their skills, and examining how the teacher taught them new skills. We also analyzed what students understood by themselves and what knowledge they acquired in learning to perform the “forward roll on the buck." These analyses clarified which teaching skills should be considered important for teaching gymnastics to all grades as well as indicated the teaching skills necessary for giving lessons on the “forward roll on the buck," specifically. We found that the most effective technique is to differentiate between the abilities of the students, using particular methods on a case-by-case basis.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/37544
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 69
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 43, p. 69-77, 発行日 2015-03-26
旧ID 37544
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:22:12.888488
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3