ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 42号

知識基盤社会における理科の役割 : 探究活動における児童・生徒の情報活用

https://doi.org/10.15027/35853
https://doi.org/10.15027/35853
873701b0-82db-4dc8-a8c9-14fb8201208d
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_42_145.pdf AnnEducRes_42_145.pdf (4.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 知識基盤社会における理科の役割 : 探究活動における児童・生徒の情報活用
言語 ja
タイトル
タイトル The role of science education toward the knowledge-based society : Information utilization of children and students in research activities
言語 en
作成者 杉田, 泰一

× 杉田, 泰一

ja 杉田, 泰一

en Sugita, Taiichi

Search repository
志田, 正訓

× 志田, 正訓

ja 志田, 正訓

en Sida, Masakuni

Search repository
梶山, 耕成

× 梶山, 耕成

ja 梶山, 耕成

en Kajiyama, Kousei

Search repository
内海, 良一

× 内海, 良一

ja 内海, 良一

en Utsumi, Ryouichi

Search repository
井上, 純一

× 井上, 純一

ja 井上, 純一

en Inoue, Junichi

Search repository
大方, 祐輔

× 大方, 祐輔

ja 大方, 祐輔

en Ohgata, Yusuke

Search repository
佐々木, 康子

× 佐々木, 康子

ja 佐々木, 康子

en Sasaki, Yasuko

Search repository
白神, 聖也

× 白神, 聖也

ja 白神, 聖也

en Shiraga, Masaya

Search repository
平松, 敦史

× 平松, 敦史

ja 平松, 敦史

en Hiramatsu, Atsushi

Search repository
林, 武広

× 林, 武広

ja 林, 武広

en Hayashi, Takehiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 知識基盤社会における小学校から高等学校における理科の役割は,観察実験等によって得られた情報を活用し,科学的に思考し判断,表現する能力を高めることである。本研究では,小学校,中学校,高等学校の理科において,探究活動における児童・生徒の情報活用をより積極的に促すために言語活動をどのように取り入れればよいか,各校種において授業を計画・実施・評価し,それらを比べて検討した。その結果,教師は観察実験等で得られた事実(情報)を他の何かと関連付けて言語化・数値化・図示させることで情報に意味付けを行わせ,問題解決や課題解決にっなげさせる指導を意図的に行っていた。また,その際,指導上の工夫として,事実(情報)を確実に認識させること,関連付ける事項を明確にすること,それらを相互に関連付ける視点を明確にすることの3点を児童・生徒に意識させる手立てを講じていた。このようにして,児童・生徒に「何」と「何」を「どのように」関連付けるのかを明確にする指導が,探究活動における児童・生徒の情報活用をより積極的に促すものと考えられる。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study examines methods of conducting language activities to promote information utilization by children and students in science research activities in elementary, junior high, and high school. The research primarily performs observation of classes at each school level. Those classes are planned, conducted, evaluated, and are finally compared. The results indicated that teachers intentionally gave instructions that stimulated problem solving or task solving by making information meaningful, and they encourage their students to relate the experimental results observed to other information, and finally the teachers help students verbalize, quantify, and illustrate those results. In addition, the study revealed three points constituting ingenuity in classroom instruction: 1. letting children and students recognize facts through observation experiments 2. helping them clarify other information relating to the results 3. giving them viewpoints for relating the results to other information
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/35853
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 145
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 42, p. 145-153, 発行日 2014-03-24
旧ID 35853
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:19:34.469251
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3