ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学部・附属学校共同研究紀要
  3. 42号

小・中学校の学びがつながる体育授業のあり方 : 水泳領域のカリキュラム設計と指導の工夫を通して

https://doi.org/10.15027/35847
https://doi.org/10.15027/35847
6841ec7b-e126-476e-9d60-4061728974eb
名前 / ファイル ライセンス アクション
AnnEducRes_42_97.pdf AnnEducRes_42_97.pdf (3.7 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 小・中学校の学びがつながる体育授業のあり方 : 水泳領域のカリキュラム設計と指導の工夫を通して
言語 ja
タイトル
タイトル P.E. class focused on linking learning from elementary to junior high school : Through establishing the swimming curriculum and the instructional methods
言語 en
作成者 小田, 啓史

× 小田, 啓史

ja 小田, 啓史

en Oda, Hirofumi

Search repository
福田, 忠且

× 福田, 忠且

ja 福田, 忠且

en Fukuda, Tadakatsu

Search repository
梅野, 栄治

× 梅野, 栄治

ja 梅野, 栄治

en Umeno, Eiji

Search repository
垰本, 美紀

× 垰本, 美紀

ja 垰本, 美紀

en Taomoto, Miki

Search repository
東川, 安雄

× 東川, 安雄

ja 東川, 安雄

en Higashikawa, Yasuo

Search repository
岩田, 昌太郎

× 岩田, 昌太郎

ja 岩田, 昌太郎

en Iwata, Shotaro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は,水泳領域における小学校と中学校それぞれの授業実践の成果と課題を考察することで,小中の学びがつながる水泳領域のカリキュラムや授業づくりの新たな知見を得ることであった。 小学校6年生の実践では,到達目標を達成するために習熟度別の指導とタブレット型PCを活用して,自分の泳ぎを客観的に見る場面を設定する指導がなされた。8割の児童が到達目標を達成しており,指導の工夫において一定の成果あることが確認された。中学校1年生の実践では,到達目標を達成するためにドル平泳法を取り入れ,ペアやグループで学習する場を設定する指導がなされた。9割の生徒が到達目標を達成した。また,ペアやグループ学習を肯定的に捉える感想が多く,指導の工夫に一定の成果があることが確認された。また,単元のふり返りの記述から,ドル平の学習は水泳の苦手な生徒にとって「水泳が楽しい」と思わせる有効な教材であることが確認できた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research describes the novel details for the swimming curriculum lessons and focused on linking learning from elementary to junior high school by examining the results and problems of the instructional methods in each school. In the instruction of sixth graders, 80% of the students achieved the goal with two instructional methods as follows: instruction appropriate to the learning skill set of each student and teachers giving them the opportunity to check their own swimming with a tablet PC to achieve the goal that teachers set. In the instruction of seventh graders, 90% of the students achieved the goal with instruction with "Doruhira style swimming ," and the opportunity to review in pairs and in groups. The effect of the instructional methods in each school was confirmed: "Doruhira style swimming" is especially effective for seventh graders who are poor at swimming.
言語 en
出版者
出版者 広島大学学部・附属学校共同研究機構
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/35847
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-5104
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11551679
開始ページ
開始ページ 97
書誌情報 学部・附属学校共同研究紀要
THE ANNALS OF EDUCATIONAL RESEARCH

号 42, p. 97-104, 発行日 2014-03-24
旧ID 35847
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 13:18:47.535577
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3