ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 6号

古典教材研究のための論文読解 : 古典文学研究者の〈学び〉を学習者の〈学び〉に変換する

https://doi.org/10.15027/42674
https://doi.org/10.15027/42674
52a61de0-1e8c-47c9-8995-e36a32b1a71e
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_6_35.pdf TRDLS-jpn_6_35.pdf (1.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 古典教材研究のための論文読解 : 古典文学研究者の〈学び〉を学習者の〈学び〉に変換する
言語 ja
タイトル
タイトル Reading of papers for classics teaching materials research : Translating the “learning" of classical literature researchers into student “learning"
言語 en
作成者 井浪, 真吾

× 井浪, 真吾

ja 井浪, 真吾

en Inami, Shingo

Search repository
竹村, 信治

× 竹村, 信治

ja 竹村, 信治

en Takemura, Shinji

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 古典学習
主題
主題Scheme Other
主題 教材研究
主題
主題Scheme Other
主題 深い学び
主題
主題Scheme Other
主題 真正の「問い」
主題
主題Scheme Other
主題 Study of Classics
主題
主題Scheme Other
主題 Teaching Materials Research
主題
主題Scheme Other
主題 Deep Learning
主題
主題Scheme Other
主題 Authentic “Inquiry"
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,古典文学研究者の論文の読解を通じて,学習者の「深い学び」に向けた教材研究のあり方を探究したものである。まず,学習者の〈学び〉について,次期学習指導要領で要請されているアクティブ・ラーニングを取り上げ,それをminds on の「深い学び」とするためには質のよい思考を引き出す“真正の「問い」"が必要である。それにもかかわらず現在の古典学習はhands on の活動主義に陥り,しかも古文教材の表層が辿られるだけ「考える」場面が用意されず,学習者の「深い学び」が成立していない状況について確認した。次に,竹村(1991)「宇治拾遺物語論-表現性とその位相-」を取り上げ,この専門科学〈研究〉者論文では,テキストへの“真正の「問い」"が先行研究のメタ的概観から選別,抽出され,その回答へのアプローチにおいて「深い学び」へと活用しうる視点と方法が開拓されていることを指摘した。こうした研究者の「真正な学び」を教材研究に活用することで,学習者の「深い学び」を構想する授業に必須の“真正の「問い」"の発掘も可能となる。本稿ではそうした竹村(1991)の有効性を検証し,あわせて汎用性を確認するために別テキスト教材(『徒然草』)の教材分析を試みた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study explored ways of conducting teaching materials research for “deep learning" among students, through reading papers written by researchers of classical literature. First, “authentic ‘inquiry’" that draws out high-quality thinking is necessary for the “minds on" “deep learning" of active learning as required in the coming Courses of Study in student “learning". In spite of this, it was confirmed that contemporary study of classics is falling into “hands on" activity centeredness, with opportunities for “thinking" ill-prepared and only traced on the surface of classics materials, so that students are not achieving “deep learning". Next, using Takemura’s (1991) “A Study of Ujishui-Monogatari: A means to the representation", it was pointed out that the specialist’s (researcher’s) “authentic ‘inquiry’" of text in the paper is selected and elicited from a meta overview of previous studies, and perspectives and methods that can be used for “deep learning" in the approach to responses are being developed. By using this kind of researchers’ “authentic learning" in materials research, it also becomes possible to unearth “authentic ‘inquiry’", which is required in planning students’ “deep learning" in lessons. This paper investigated the effectiveness of Takemura (1991) and this kind of text, as well as conducting teaching materials analysis of another text, “Tsurezuregusa" to confirm versatility beyond a specific text.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42674
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 35
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 6, p. 35-49, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 42674
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:44:49.438433
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3