ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 6号

地理学論文を活用した真正な「ESD(持続可能な開発のための教育)」実践の試み

https://doi.org/10.15027/42673
https://doi.org/10.15027/42673
60b120a7-8416-43ef-a593-a0b0de2d1b8b
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_6_25.pdf TRDLS-jpn_6_25.pdf (884.3 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 地理学論文を活用した真正な「ESD(持続可能な開発のための教育)」実践の試み
言語 ja
タイトル
タイトル Authentic education for sustainable development practice using academic geography papers
言語 en
作成者 伊藤, 直哉

× 伊藤, 直哉

ja 伊藤, 直哉

en Ito, Naoya

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 地理学者
主題
主題Scheme Other
主題 持続可能な開発
主題
主題Scheme Other
主題 真正な実践
主題
主題Scheme Other
主題 社会的構築
主題
主題Scheme Other
主題 Geographer
主題
主題Scheme Other
主題 Sustainable Development
主題
主題Scheme Other
主題 Authentic Practice
主題
主題Scheme Other
主題 Social Organization
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,専門科学者がおこなう「真正な実践」の解明を試みる共同研究の1 つである。共同研究における本稿の位置づけは,知識の社会領域である。地理学者の研究を対象に地理学における学びの過程の分析を行い,地理教師が教育実践のために論文を読み解く際に,何を,どのように活用できるかを考察する。  本稿は,知識の社会領域の中でも特に「ESD」をテーマとした教育実践について,真正性という観点からその改善について考察する。本校ではスーパーサイエンスハイスクール(SSH)の指定を受け,「持続可能な社会を先導する科学者の育成」を目標としたカリキュラム開発に取り組んでおり,筆者は「ESD」分野の開発を行っている。そこでESD の重要概念である「持続可能な開発」について考察した論文を読解し,プログラムや単元をより「真正な実践」に近づけるよう開発することを目的とした。  対象とする論文は,「韓国の干潟開発論争地の『その後』にみる『持続可能な開発』」(淺野ほか,2011)である。この論文は,韓国における沿岸域の開発に関する共同研究の1 つであり,「持続可能な開発」概念を批判的に検討したものである。まず第1段階として,論文の構成と構造を分析した。次に第2段階として,その論文を活用した教育実践事例を示し,論文の活用について示した。  分析の結果,論文から,「持続可能な開発」概念が社会的に構築されたものである,という学びを読み解くことができた。そして,地理学者の学びをプログラムや単元の構成原理として活用することができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study is one part of collaborative research investigating “authentic practice" conducted by specialists in relevant fields. Within the collaborative research, this paper is located in the social sphere of knowledge. Targeting research of geographers, analysis of the process of learning in geography was conducted, and the questions of what geography teachers can use from reading academic papers and how they can use them for educational practice were considered. Within the social sphere of knowledge, this paper focuses particularly on the theme of “ESD: Education for Sustainable Development", examining the improvement of educational practice from the perspective of authenticity. The author’s school has been designated as a Super Science High (SSH) School, engaged in the development of curriculums aimed at “the development of scientists to lead sustainable societies", and the author is developing the “ESD" area. Within this context, the aim was to read papers on the key ESD concept of “sustainable development", using this to develop programs and units closer to “authentic practice". The paper used was “Rethinking 'Sustainable Development' from the Environmental Controversies and thereafter on Shiwha and Saemangeum Tideland Reclamation in South Korea" (Asano et al, 2011). This paper forms part of a collaborative research project on the development of coastal zones in South Korea, in which the concept of “sustainable development" is critically examined. As the first stage, the structure of the paper was analyzed. This was followed by the second stage of showing an example of educational practice using this paper, and discussion of the use of the paper. As a result of the analysis, it was possible to read from the paper the learning that the concept of “sustainable development" is socially constructed. It was also possible to use the learning of geographers as constitutive principles in programs and units.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42673
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 25
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 6, p. 25-34, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 42673
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:44:40.419591
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3