ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 6号

「真正な実践」のための歴史教材研究 : 中学校社会科歴史単元「藤原道長に返歌を送ろう」を事例にして

https://doi.org/10.15027/42672
https://doi.org/10.15027/42672
e361976a-77de-48dd-b053-4aaf8cae508b
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_6_13.pdf TRDLS-jpn_6_13.pdf (926.2 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「真正な実践」のための歴史教材研究 : 中学校社会科歴史単元「藤原道長に返歌を送ろう」を事例にして
言語 ja
タイトル
タイトル Study on history teaching materials for “authentic practice" : Case study of a teaching unit in junior high school social studies, history, “Let’s compose an ode in reply to Fujiwara no Michinaga"
言語 en
作成者 宮本, 英征

× 宮本, 英征

ja 宮本, 英征

en Miyamoto, Hideyuki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 歴史学者
主題
主題Scheme Other
主題 真正な実践
主題
主題Scheme Other
主題 歴史教師
主題
主題Scheme Other
主題 歴史教材研究
主題
主題Scheme Other
主題 市民的資質
主題
主題Scheme Other
主題 Historian
主題
主題Scheme Other
主題 Authentic Practice
主題
主題Scheme Other
主題 History Teacher
主題
主題Scheme Other
主題 Research of History Teaching Materials
主題
主題Scheme Other
主題 Citizenship
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本共同研究の目的は,研究者が進める研究における学びを,各教育における子どもたちの学びに転用・活用するために,研究者の学びを「真正な実践」として究明することである。本稿では,歴史学者が歴史学者の論文・著書を読み解くことで,「真正な実践」として研究者の学びを抽出し,それを歴史教師が行う教材研究やその開発研究にどのように応用できるのかを明らかにする。  そのため,朧谷(2012)『さかのぼり日本史⑨ 平安藤原氏はなぜ権力を持ち続けたのか』を対象とし,文章的,構造的,レトリック的な読解を行い,「真正な実践」としての研究者の学びを抽出した。そして,歴史教師である筆者がその研究者の学びをどのように活用することができるのかを考察したのち,中学校社会科歴史単元「藤原道長に返歌を送ろう」をどのように開発し,それを活用したかを説明した。  この結果,歴史教師が行う「真正の実践」のための歴史教材研究は,歴史学者の学びそのものを生徒の学びに転換することができるが,しかし,歴史教師が市民的資質を育成しようとする場合には,歴史学者の学びを反省的に生徒自身の学びへと転換する必要があることを明らかにした。
言語 ja
内容記述
内容記述 This joint research aims at understanding learning by a researcher as an “authentic practice" in order to covert and utilize the researcher’s learning in his or her research into learning by children at each school. In this paper, the author clarifies how a historian extracts learning by a researcher that constitutes an “authentic practice" by interpreting academic papers and books of other historians and how the learning can be applied to research of teaching materials and development research thereof by history teachers. To achieve the goal, Sakanobori Nihonshi 9: Heian: Fujiwara-shi wa naze kenryoku wo mochitsuzuketanoka (Retrospective history 9: Heian: Why the Fujiwara clan was able to sustain its power) written by Oboroya (2012) was interpreted in terms of sentence, structure and rhetoric; and learning by a researcher that constituted an “authentic practice" was extracted. The author, who is a history teacher, discussed how the learning by the researcher could be used and explained how a teaching unit in junior high school Social Studies, History, “Let’s compose an ode in reply to Fujiwara no Michinaga" was developed and utilized. As a result, it was clarified that research of history teaching materials by a history teacher toward “authentic practice" can convert the learning by a historian into learning by students but the learning by a historian needs to be reflectively converted into learning by students when the history teacher attempts to cultivate citizenship.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42672
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 13
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 6, p. 13-23, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 42672
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:44:31.440221
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3