ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 5号

中国における授業設計改善方略研究 : 中学校地理の場合

https://doi.org/10.15027/42663
https://doi.org/10.15027/42663
dd21a9ed-4526-4b58-a276-9ef8992a035a
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_5_69.pdf TRDLS-jpn_5_69.pdf (856.8 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 中国における授業設計改善方略研究 : 中学校地理の場合
言語 ja
タイトル
タイトル A study on plans to improve lesson design in China : The case of middle school geography
言語 en
作成者 魏, 思遥

× 魏, 思遥

ja 魏, 思遥

en Wei, Si Yao

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 教育計画
主題
主題Scheme Other
主題 授業設計
主題
主題Scheme Other
主題 改善方略
主題
主題Scheme Other
主題 中学校地理
主題
主題Scheme Other
主題 困難
主題
主題Scheme Other
主題 Educational Planning
主題
主題Scheme Other
主題 Lesson Design
主題
主題Scheme Other
主題 Plans for Improvement
主題
主題Scheme Other
主題 Middle School Geography,
主題
主題Scheme Other
主題 Difficulties
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 現在,中国で進められている素養教育を教育実践で実現するための課題の1 つとして,教師が課程標準(学習指導要領に相当)の考えを反映した授業設計を行うことが挙げられている。本稿では,この課題を克服する研究として,シリーズ『新課程教科目の授業における困難を直撃する』に着目し,その1つ「中学校地理」に示されている授業設計の改善方略研究を取り上げ,授業方略の方法とその内容を検討した。  その結果として,次の点を明らかにした。 1.目標実現のためには,目標の次元(dimensions)を明確にする。 2.目標に即した教育計画を作る。 3.教育計画で実現が難しい困難点を事例にして,対応策を考える。 4.困難点を授業の内容と方法の面白さと異なる授業開発とによって克服する。 5.内容と方法の改善によって,目標達成をより高いレベルで実現する。 これら5 点によって,授業設計改善方略の特質を解明し,その特質として,①教師の教育困難の克服を基本方略にしていること,②目標優先で,目標達成と関連した内容-方法の改善方略を採用していること,③授業改善には,学習者の興味関心と授業の複数性に配慮していることを指摘した。
言語 ja
内容記述
内容記述 One problem faced in China in imparting the basic education during teaching practice is that teachers design lessons that reflect the concept of standard courses (that conform to the government course guidelines). This research examined the series “Confronting Difficulties in Lessons that are New Course Subjects" as a study to help overcome this problem. It then conducted a study on plans to improve the lesson design that is mentioned in the “middle school geography" part of this series and examined the method and content of lesson planning. The following results were obtained. 1. It is necessary to clearly establish the dimensions of a goal to accomplish it. 2. Educational plans should be devised based on a goal. 3. Examples should be provided about aspects that will be difficult to implement in the class plan and countermeasures to overcome difficulties should be envisaged. 4. Points of difficulty should be addressed by using the class content and interesting methods and by developing a different class. 5. By improving the content and the method of the class, goals can be accomplished at a higher level. These five points clarified the characteristics of plans to improve class designs, and these characteristics were identified as follows: 1) basic plans are made to overcome the educational difficulties faced by teachers; 2) they prioritize a goal and plans are adopted to improve the methods or content related to accomplishing a goal; and 3) improving lessons requires considerations of the learner’s interests and multiple lessons.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42663
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 69
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 5, p. 69-79, 発行日 2017-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
旧ID 42663
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:43:13.681722
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3