ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 4号

論文読解比較による「真正な学び」の過程の記述 : 文章構造把握に関わる研究の時間的比較を通して

https://doi.org/10.15027/40581
https://doi.org/10.15027/40581
f1fad6ea-be9b-4d80-bc3c-5ccbb9a8a9e8
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_4_25.pdf TRDLS-jpn_4_25.pdf (927.8 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 論文読解比較による「真正な学び」の過程の記述 : 文章構造把握に関わる研究の時間的比較を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Description of the Process of “Authentic Learning" Based on Comparative Thesis Reading Comprehension : Temporal Comparison of Research Related to Sentence Structure Awareness
言語 en
作成者 村井, 隆人

× 村井, 隆人

ja 村井, 隆人

en Murai, Takato

Search repository
間瀬, 茂夫

× 間瀬, 茂夫

ja 間瀬, 茂夫

en Mase, Shigeo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 真正な学び
主題
主題Scheme Other
主題 説明的文章
主題
主題Scheme Other
主題 文章構造把握
主題
主題Scheme Other
主題 時間的比較
主題
主題Scheme Other
主題 Authentic Learning
主題
主題Scheme Other
主題 Expository Text
主題
主題Scheme Other
主題 Sentence Structure Awareness
主題
主題Scheme Other
主題 Temporal Comparison
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿は大学院生が複数の論文を比較し,どのように読解すると言語学における研究内容の発展を読み取ることができるのかを究明した。具体的には,文章論,テクスト言語学の論考を主な対象とし,文章構造把握に関係する研究の発展を時間的比較から捉えた。 まず,立川和美と市川孝の論考の比較を行った。その際,(a) 新しい論文における先行研究の紹介や比較,評価の記述に着目する,(b) 新しい論文の方法論などにおいて先行研究を踏襲している部分と新たに設定された部分を明確にする,(c) 新しい論文で扱われている概念について,読み手の既有知識に照らして疑問・批判がある部分に着目する,という三つの観点から読み深めを行い研究内容の発展を捉えた。 次に,より広く立川の論考の発展を捉えるために,認知心理学の文章理解研究の概説書を読解した。ここでは,文章の理解の要因を文章の要因,読み手の要因,読み方の要因の3つから捉えた。その結果,立川の論考は従来の言語学と同様,文章の要因に焦点をあてたものであり,一方で,文章理解研究が解明してきた読み手の要因についても扱ったものであると捉えることができた。加えて,文章理解研究では十分に扱ってこなかった文章の要因に焦点をあてている点に,立川の論考の意義を見出すことができた。 このように,論文比較読解においては上のような観点から読むことや,論考の位置づけを捉えるための重要な概念を理解することで,深い理解に到ることができた。このような学びの過程を明らかにすることは,学校教師が教材研究を行う際に,専門領域の論文の読解を通して学習を行う過程の解明や,それを基にした学習の支援の在り方の追求に役立つと考えられる。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this manuscript, graduate students’ multiple theses are compared. Furthermore, the study also investigates how reading research affects its linguistic understanding. In particular, the main targets of this study were textual linguistics studies; the development of sentence structure awareness research was temporally compared. First, the studies of Kazumi Tachikawa and Takashi Ichikawa were compared. The research content’s development was ascertained and three perspectives were employed to gain a deeper understanding: (a) a focus on the introduction, comparison, and evaluation of prior research in the new theses; (b) a clarification of sections that follow from prior research and sections that were newly established with regard to the new theses’ methodology, etc.; and (c) a focus on sections for which questions/criticisms are presented by the reader’s existing knowledge regarding concepts that are handled in the new theses. Next, to understand the development of Tachikawa’s study in other viewpoint, texts on sentence comprehension research in cognitive psychology were reviewed. Tachikawa’s study was then considered from the three factors of sentence comprehension, the readers perspective, and the condition of reading. Therefore, the primary focus of Tachikawa’s study was on the sentence factor, consistent with traditional linguistics, but could also be seen as addressing a readers perspective that had been clarified in sentence comprehension research. Furthermore, from the viewpoint of sentence comprehension research, significance of Tachikawa’s study can also be seen as supplementing the sentence approach. Thus, a comparative thesis reading from the perspectives shown above led to a deeper understanding of the key concepts involved in ascertaining the positioning of Tachikawa’s study. The elucidation of these learning processes will be useful for schoolteachers as they research materials to clarify learning processes through the reading of theses in specialist areas, in addition to pursuing the ideals for teaching support.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40581
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 25
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 4, p. 25-41, 発行日 2016-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進プロジェクト(第2年次報告)
言語 ja
旧ID 40581
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:41:40.997662
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3