ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 3号

理科教授の目的・目標についての信念の発達に関する研究 : 5名の熟練理科教師のライフストーリーの分析から

https://doi.org/10.15027/40574
https://doi.org/10.15027/40574
cabaebc1-efa8-48b5-b48c-23cbe8d762bd
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_3_13.pdf TRDLS-jpn_3_13.pdf (809.6 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 理科教授の目的・目標についての信念の発達に関する研究 : 5名の熟練理科教師のライフストーリーの分析から
言語 ja
タイトル
タイトル Research into Development of Beliefs about the Goals and Purposes of Science Teaching : Analysis of Life Stories of Five Experienced Science Teachers
言語 en
作成者 上田, 裕太

× 上田, 裕太

ja 上田, 裕太

en Ueda, Yuta

Search repository
磯﨑, 哲夫

× 磯﨑, 哲夫

ja 磯﨑, 哲夫

en Isozaki, Tetsuo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 理科教師
主題
主題Scheme Other
主題 信念
主題
主題Scheme Other
主題 生涯にわたる専門的成長
主題
主題Scheme Other
主題 ライフストーリー
主題
主題Scheme Other
主題 理科教授の目的・目標
主題
主題Scheme Other
主題 Science Teachers
主題
主題Scheme Other
主題 Beliefs
主題
主題Scheme Other
主題 Continuing Professional Development
主題
主題Scheme Other
主題 Life Story
主題
主題Scheme Other
主題 Goals and Purposes of Science Teaching
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究では,理科教師の信念に関する先行研究の精査と5名の熟練理科教師のライフストーリーの分析により,理科教授の目的・目標についての信念の発達を明らかにすることを通じて,現職教育及び教員養成教育において理科教授の目的・目標についての信念を発達させることの価値とその具現化に向けた示唆を得ることを目的とした。まず,先行研究を精査し,理科教授の目的・目標についての信念という概念を明確化した。次に,信念の発達を明らかにすることに適した研究の方法論としてライフストーリーを採用し,それに基づいたインタビュー調査を計画・実施した。さらに,得られた語りを分析し,学校の内外を問わず様々な経験が理科教授の目的・目標についての信念を明確にするような影響を与えていること,学校外での経験をきっかけとして新たな概念が理科教授の目的・目標についての信念に加わる場合があること,理科教師になった時点で保持していた理科教授の目的・目標についての信念が教職生活を通じて変わっていないことを明らかにした。以上の結果を踏まえ,教職生活における理科教授の目的・目標についての信念の発達が学校内外における理科教師の連続的な学びとして捉えられること,教員養成教育が理科教授の目的・目標についての信念を構築する場として重要な役割を担っていること,という現職教育及び教員養成教育において理科教授の目的・目標についての信念を発達させることの価値とその具現化に向けた示唆を得た。
言語 ja
内容記述
内容記述 This research, through analysis of five experienced science teachers’ life stories, was done to further evaluate prior research into beliefs of science teachers. Furthermore, it attempts to clarify the development of beliefs about the goals and purposes of science teaching to show how beliefs about the goals and purposes of science teaching develop through pre- and in-service teacher education/training, the value of this, and suggestions towards the realization of this. First, an overall concept of beliefs about the goals and purposes of science teaching is clarified by further evaluation of prior research. Next, life story was utilized as a research methodology for the clarification of belief development, and an interview survey was planned and conducted based on this methodology. The stories gained were analyzed, and the facts that various experiences, whether in or out of school, have an influence to clarify beliefs about the goals and purposes of science teaching, that there are cases where experiences outside of school can provide motivation for adding new concepts to one’s beliefs about the goals and purposes of science teaching, and that beliefs about the goals and purposes of science teaching that were held at the time of becoming a science teacher do not change throughout a professional career, were all made clear. Based on the above results, the development throughout one’s professional career concerning beliefs about the goals and purposes of science teaching is perceived as part of a science teacher’s consecutive professional learning, which happens in and out of school. Pre-service teacher education should make a vital role as giving an opportunity for developing beliefs about goals and purposes of science teaching. Suggestions were gained for how to realize development of beliefs about the goals or purposes of science teaching through pre- and in-service teacher education, as well as the value of this.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/40574
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 13
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 3, p. 13-25, 発行日 2016-03-31
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し 論文
言語 en
旧ID 40574
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:40:45.209202
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3