ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 学習システム研究
  3. 2号

漢文を「読む」「理解する」ための学習過程の探究 : 富永一登「『孤』を用いた文学言語の展開-陶淵明に至るまで-」を手掛かりに

https://doi.org/10.15027/39114
https://doi.org/10.15027/39114
2113ebd7-05ed-45c9-a281-12e2d97d6c03
名前 / ファイル ライセンス アクション
TRDLS-jpn_2_37.pdf TRDLS-jpn_2_37.pdf (849.4 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 漢文を「読む」「理解する」ための学習過程の探究 : 富永一登「『孤』を用いた文学言語の展開-陶淵明に至るまで-」を手掛かりに
言語 ja
タイトル
タイトル An Exploration of Learning Processes for “Reading" and “Understanding" the Chinese Classics : Through the Analysis of an Expert Thinking in Kazuto Tominaga’s “Progressing of Literary Language that Uses ‘Hu’ up to Tao Yuanming"
言語 en
作成者 大野, 綾香

× 大野, 綾香

ja 大野, 綾香

en Ohno, Ayaka

Search repository
富永, 一登

× 富永, 一登

ja 富永, 一登

en Tominaga, Kazuto

Search repository
山元, 隆春

× 山元, 隆春

ja 山元, 隆春

en Yamamoto, Takaharu

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 学習システム促進研究センター
主題
主題Scheme Other
主題 漢文
主題
主題Scheme Other
主題 理解のための方法(理解方略)
主題
主題Scheme Other
主題 学習過程
主題
主題Scheme Other
主題 興味
主題
主題Scheme Other
主題 Chinese Classics
主題
主題Scheme Other
主題 Comprehension Strategies
主題
主題Scheme Other
主題 Learning Process
主題
主題Scheme Other
主題 Interest
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 どうすれば高校生は漢文を読めるように,そして,理解できるようになるのだろうか。また,そのために教師はどのような指導をすればよいのだろうか。この問いに対する1つの答えを得るために,研究論文の構成・構造の分析や関連専門科学の基礎概念・基礎理論による読解を通して研究論文の作成過程を導き出し,学習者の学習過程への変換を試みる。対象の研究論文は,富永一登「『孤』を用いた文学言語の展開―陶淵明に至るまで―」(『未名』22号, 2004)である。結果,研究者の学習過程を7段階で示し,各過程における具体的な思考法を整理することができた。これを踏まえて,高校生が自ら漢文を「読む」「理解する」ことができるよう導くための教材開発のあり方を提案している。中でも鍵となるのは,学習者はもちろん,教師が作品に「興味を持つ」ことである。これまで実践されてきた漢文の授業をふり返ると,表面的な読み取りにとどまり,本文を深く読むという段階にまで進んでいないのが実情であった。本稿では,従来の漢文学習の抱える課題を克服する1つのヒントを見出した。
言語 ja
内容記述
内容記述 How do high school students become proficient readers of the Chinese classics? And what kind of teaching methods could make students be such proficient readers? In order to resolve these questions, this study aimed to grasp the thinking process in an expert’s research paper as for eliciting a model of learning process for students through an analysis of the structure of the research paper and examining basic concepts and theory in the related field. The target research article was Kazuto Tominaga’s “Progressing of Literary Language that Uses ‘Hu’ up to Tao Yuanming"(published in Wei Ming, 22, 2004). The expert’s learning processes were organized in to 7 stages, and his thinking methods at each stage were described concretely. Based on this, the current article suggested how teaching materials should be developed so that high school students can attain “reading" and “understanding" of the Chinese classics. The key is for the teacher as well as the learners to “become interested" in the literary work they read. Looking back at the teaching practices of the Chinese classics in schools to date, students’ learning often stopped at the surface level understanding without progressing to the level that called for a deeper understanding of the text. The current study suggests one strategy to overcome the challenges of teaching the existing Chinese classic studies, and to make a breakthrough to develop students into proficient readers of Chinese classics, for ensuring their rich language life.
言語 en
出版者
出版者 学習システム促進研究センター (RIDLS)
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39114
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2189-9487
開始ページ
開始ページ 37
書誌情報 学習システム研究
学習システム研究

号 2, p. 37-48, 発行日 2015-03-31
見出し
大見出し 学習システム促進プロジェクト(第1年次報告)-専門科学者との共同研究プロジェクト-
言語 ja
旧ID 39114
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-27 11:39:22.441941
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3