WEKO3
アイテム
「特別の教科 道徳」における評価の現状と課題 : 形成的評価、子どものための哲学を手がかりに
https://doi.org/10.15027/53787
https://doi.org/10.15027/53787e9b538f7-5621-4690-a27a-701a5021f037
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-05-02 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 「特別の教科 道徳」における評価の現状と課題 : 形成的評価、子どものための哲学を手がかりに | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | Current Issues in the Assessment of Special Subject Morality: Referring to Formative Assessment and Philosophy for Children | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
須谷, 弥生
× 須谷, 弥生
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 権利情報 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2023 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Special Subject Morality | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Assessment | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Formative Assessment | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Philosophy for Children | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 特別の教科道徳 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 評価 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 形成的評価 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 子どものための哲学 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述 | This paper aims to clarify current issues in the assessment of special subject morality. In special subject morality, teachers use formative assessment instead of numerical evaluation. From the perspective of learning theories of social constructivism which focuses on the process of learning, this method of assessment, which is designed to contribute to improvement rather than the outcome of learning, has a possibility to change the way of thinking about evaluation in school education. Through reference to Australian philosophy for children, we need to consider cognitive methods of teaching and assessment for better educational practices. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15027/53787 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| 助成情報 | ||||||||||
| 助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21K20250/ | |||||||||
| 研究課題番号 | 21K20250 | |||||||||
| 研究課題名 | 身体感覚に着目した学習評価の開発 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 助成情報 | ||||||||||
| 助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 研究課題名 | 身体感覚に着目した学習評価の開発 | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 69 | |||||||||
| 書誌情報 |
ja : 学習開発学研究 en : Journal of Learning Science 号 15, p. 69-78, ページ数 10, 発行日 2023-03-30 |
|||||||||
| 旧ID | 53787 | |||||||||
| 備考 | 誤記訂正のため、最終ページに正誤表を追加。(2023年9月5日) | |||||||||