WEKO3
アイテム
教職志望学生の実践共同体における協働的省察の過程に関する一考察 : フレンドシップ事業の反省会に着目して
https://doi.org/10.15027/52283
https://doi.org/10.15027/5228379ea114f-9968-436e-8a7f-afba1025a93f
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
| Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | 教職志望学生の実践共同体における協働的省察の過程に関する一考察 : フレンドシップ事業の反省会に着目して | |||||||||
| 言語 | ja | |||||||||
| タイトル | ||||||||||
| タイトル | A Study on the Collaborative Reflection Process of Preservice Teachers in the Community of Practice: Focusing on the Reflection Sessions in the Friendship Project | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 作成者 |
北山, 佳恵
× 北山, 佳恵
|
|||||||||
| アクセス権 | ||||||||||
| アクセス権 | open access | |||||||||
| アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
| 権利情報 | ||||||||||
| 権利情報 | Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Collaborative Reflection | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Community of Practice | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Preservice Teacher | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | Friendship Project | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 協働的省察 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 実践共同体 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | 教職志望学生 | |||||||||
| 主題 | ||||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||||
| 主題 | フレンドシップ事業 | |||||||||
| 内容記述 | ||||||||||
| 内容記述 | The purpose of this study is to identify the collaborative reflection process of preservice teachers in the community of practice. Eleven reflection sessions in the Friendship Project were audiotaped. The transcribed data were analyzed using M-GTA, and five categories were generated. The findings are as follows: (1) Preservice teachers shared their knowledge about children and activities in the Friendship Project. (2) They reflected on their educational practices based on their understandings of individual children, groups of children, and children in general. (3) They evaluated the effectiveness of their educational practices by examining their actions and the activities in the Friendship Project. (4) They shared their prospects for future activities by discussing their expectations from children and alternatives to preservice students’ actions and to the activities in the Friendship Project. (5) The supports by others affected the collaborative reflection process. Preservice teachers reflected on their educational practices by comparing them with other teams’ practices and by referencing the opinions of other preservice teachers, university instructors, and children’s parents. | |||||||||
| 言語 | en | |||||||||
| 出版者 | ||||||||||
| 出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||
| 言語 | ||||||||||
| 言語 | jpn | |||||||||
| 資源タイプ | ||||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
| 資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
| 出版タイプ | ||||||||||
| 出版タイプ | VoR | |||||||||
| 出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
| ID登録 | ||||||||||
| ID登録 | 10.15027/52283 | |||||||||
| ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
| 収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||
| 収録物識別子 | ||||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
| 収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||
| 開始ページ | ||||||||||
| 開始ページ | 63 | |||||||||
| 書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 14, p. 63-73, 発行日 2022-03-30 |
|||||||||
| 旧ID | 52283 | |||||||||